Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

STREFA LOTNICZA

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Aero 2009 - prosto z Friedrichshafen !

5 kwietnia zakończyły się największe w Europie targi, prezentujące najpełniej zagadnienia General Aviation. Aero 2009 w niemieckim Friedrichshafen (nad Jeziorem Bodeńskim) trwały cztery dni, a rozpoczęły się 2 kwietnia...
(fot. samoloty.pl)
W Aero zaprezentowało się blisko 650 firm związanych z produktami oraz usługami GA. Nowością targów był hangar dla śmigłowców oraz wystawa symulatorów lotów. Spośród wystawców z Polski obecni byli m.in. Agencja Lotnicza ALTAIR, krośnieński Aero-Kros, Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski oraz Zakład Szybowcowy "Jeżów", a także korczyński "Ekolot". Zainteresowanie targami przerosło oczekiwania organizatorów.

Od 2 kwietnia wiodące przedsiębiorstwa w branży GA prezentowały się na międzynarodowych targach lotniczych. Wystawcy zajęli 11 hal wystawowych (dla porównania, w roku ubiegłym było ich 7). Ponad połowa przestrzeni wystawowych – 52 % - użytkowanych była przez przedsiębiorstwa lotnicze spoza Niemiec. Największą grupę wystawców stanowiły przedsiębiorstwa ze Stanów Zjednoczonych i Czech.
- Aero jest strategicznie ważnym aspektem światowego przemysłu GA - mówi dyrektor targów Klaus Wellmann. - Jesteśmy zaszczyceni mogąc ponownie prezentować rezultaty w branży lotniczej nawet w tych niepewnych ekonomicznie czasach - dodaje.


Jak 50 - fot. samoloty.pl

AERO jest obecnie w Europie najnowocześniejszym i bardzo skutecznym narzędziem marketingowym. General Aviation jest najbardziej rozwiniętą branżą w sektorze przemysłu lotniczego i obejmuje wszystkie lotnictwa cywilnego, z wyjątkiem regularnie regularne i czarterowe linie lotnicze loty. Rynek GA w przemyśle lotniczym (samoloty i usługi) szacowany jest na kilka miliardów euro w samej Europie.


Dobre, bo polskie, czyli dwusilnikowa Orka z bielskiej firmy "Margański & Mysłowski",
reprezentant polskiego przemyłu lotniczego - fot. saoloty.pl

Od lat na wystawę przyjeżdżają także przedsiębiorcy polscy. Właściciel firmy "Ekolot" pan Słowik już kilka razy brał udział w AERO. Jego produkt cieszy się dużą popularnością zwłaszcza za granicą. - Do tej pory sprzedaliśmy blisko 200 sztuk, głównie za granicę. Te targi są więc nie tylko możliwością pokazania naszego samolotu, ale także przede wszystkim chęcią pozyskania nowych nabywców - powiedział.


JK-05 - pierwszy polski samolot certyfikowany w Niemczech z kroczyńskiego "Ekolotu" - fot. samoloty.pl

Badania i sprawdzanie dokumentacji samolotu JK-05 Junior trwały blisko 4 lata. Nadzór niemiecki niezależnie od badań certyfikacyjnych prowadzonych przez Polski Urząd Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, nakazał przeprowadzenie wszystkich testów samolotu JK-05 zgodnych z wymaganiami niemieckimi. Badania zakończyły się pełnym sukcesem Firmy Ekolot. - 30 lipca 2008 roku otrzymaliśmy DULV (niemiecki urząd certyfikujący Juniora) wydał Certyfikat (Musterzulassungsschein fur Luftsportgerate Type Certificate) Nr 714-08 1 - powiedział pan. Słowik. Samolot JK-05 Junior wszedł do historii polskiego lotnictwa, jako pierwsza i na razie jedyna polska konstrukcja posiadająca Certyfikat niemiecki.

Polskę reprezentuje także bardzo prężnie firma "Aero-Kros" z Krosna. Pan prezes Lesław Wilk przywiózł na wystawę prototyp ultralekkiego samolotu typu „Czajka”. To kolejne ambitne przedsięwzięcie tego zakładu. Było to premierowe pokazanie tego ultralajta.

Prezes "Aero-Krosu" przy prototypie "Czajki"


We Friedrichshafen można było zobaczyć wszystko: od spadochronów, lotni, lotnictwa ultralekkiego, szybowców, poprzez jedno i dwusilnikowych samoloty oraz odrzutowce. Na targach przedstawione były m.in. elektryczne układy napędowe dla małych samolotów i paralotni. Ciekawostką był m.in. napędzany energią słoneczną szybowiec American Eric Raymond's Sunseeker, który zakończył już dobrze ponad 500 godzin latania i przeprawił się przez Stany Zjednoczone w 21 etapach. Na AERO przedstawione zostały także przedstawiane technologie solarne, nowe biopaliwa i wysokiej wydajności baterie.
Nieodłączną częścią targów były pokazy multimedialne, przedstawiające przyjemności wynikające z latania, a także historię lotnictwa.


Kolejny polski produkt - samolot at3 firmy Aero AT, fot. samoloty.pl

Program konferencji wspierający targi zaprezentował już mówców również z USA. Program wspierany jest przez Niemiecki Klub Prasowy Lotnictwa (LPC) oraz Szwajcarski Związek Dziennikarzy Lotniczych (SAJ), którzy w panelu dyskusyjnym omówią ekonomiczne i ekologiczne zagadnienia z dziedziny GA.

fot. samoloty.pl

Po raz pierwszy na AERO połączony, na jednym terenie wystawowym IMAS, odbył się pokaz używanego sprzętu lotniczego. Dealerzy rynku wtórnego będa od tej pory wspierani poprzez organizatorów targów.
Jak w poprzednich latach odwiedzający mieli okazję podziwiać pokaz lotniczy. Zobaczyli między innymi pokazy formacji lotniczych.


Jet Beechcraft - fot. samoloty.pl

Dla podróżujących własnymi samolotami lotnisko we Friedrichshafen udostępniło lądowisko.


Wystawa zewnętrzna - fot. samoloty.pl

Szczegółowe informacje o wystawie dostępne są na stronie www.aero-expo.de


Jedną z atrakcji pierwszego dnia targów był pokaz akrobacji samolotowej. - fot. samoloty.pl

Joanna Walczak i Anna Grzegorek