Producent / Kraj:

TL-ULTRALIGHT / Czechy

Model:

TL-96 STAR

 

 

tl96STARfoto

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot TL-96 STAR to dwumiejscowy, ultralekki dolnopłat ze stałym, trzypunktowym podwoziem ze sterowanym kółkiem przednim. Cała konstrukcja wykonana jest z kompozytów węglowych oraz szklanych.
  • Kadłub jest konstrukcją laminatową, w niektórych jego sekcjach wykonany w technologii przekładkowej "sandwich" dla zachowania odpowiedniej sztywności oraz wytrzymałości kosntrukcji. Zitegrowanymi elementami kadłuba są fotele, podłoga oraz zbiornik paliwa.
  • Skrzydła o obrysie prostokątnym. Dźwigar glówny oraz pomocniczy wykonane z laminatu szklanego.
  • Usterzenie w układzie klasycznym z płytowym sterem wysokości. Na końcu steru wysokości znajduje się klapka wyważająco-odciążająca. Całość wykonana z materiałów kompozytowych.
  • Zbiornik paliwa o pojemności 57 litrów znajduje się z przodu kadłuba po prawej stronie.
  • Stałe podwozie. Golenie główne wykonane jako sprężyny laminatowe. Kółko przednie sterowane.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Brak danych.

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • aerodynamiczne owiewki na koła
  • okienka wywietrzników z boku owiewki kabiny

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 o mocy 80 KM, Rotax 912 ULS o mocy 100KM lub Rotax 914 o mocy 115 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

   
3. Schemat  

tl96STAR3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu TL-96 STAR
Silnik, producent Rotax 912 UL, ULS lub Rotax 914
Maksymalna moc 80, 100 lub 115 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,20 m
Długość 6,50 m
Wysokość 2,15 m
Masy  
Masa własna
298 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg
Masa użyteczna 152 kg
Osiągi samolotu (w zależności od silnika)
Prędkość maksymalna w locie poziomym 200 - 255 km/h
Prędkość podróżna 180 - 220 km/h
Prędkość minimalna 63 km/h
Wznoszenie maksymalne do 6 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 57 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}