Producent / Kraj:

TL-ULTRALIGHT / Czechy

Model:

TL-2000 STING

 

 

stings4foto

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot TL-2000 Sting to ultralekki, dwumiejscowy dolnopłat z trzypunktowym podwoziem z kółkiem przednim. Istnieją dwa warianty tego samolotu - z podwoziem stałym oraz chowanym.
  • Kadłub wykonany z laminatu, w niektórych partiach w technologii przekładkowej "sandwich".
  • Skrzydło o obrysie trapezowym, klapy oraz lotki wykonane w całości z kompozytów.
  • Usterzenie w układzie klasycznym. Ster wysokośći wyposażony w klapkę wyważającą.
  • Zdwojone sterownice. Lotki, klapy oraz płytowy ster wysokości napędzane popychaczowo. Ster kierunku napędzany za pomocą cięgien.
  • Podwozie stałe lub chowane. Golenie główne wykonane jako kompozytowe sprężyny z laminatu.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe.
  • Zbiornik paliwa o pojemności 69 litrów znajduje się w przedniej części kadłuba.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Wyposażenie tablicy przyrządów dopasowywane jest do wymagań indywidualnego klienta. Do wyboru jest kilka opcji przyrządów elektroniczncyh "glass-cockpit" firmy Dynon oraz ATECH. 
  • Na życzenie samolot może być też wyposażony w nawigację GPS firmy Garmin oraz radiostację.

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM, Rotax 912 ULS o mocy 100 KM lub Rotax 914 o mocy 115 KM.

 

 

2.3. Warianty

TL - 2000 STING S4 - wersja z podwoziem stałym

TL - 2000 STING RG - wersja z elektrycznie chowanym podwoziem

 

 

 
3. Schemat  
sting3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu TL - 2000 STING
Silnik, producent Rotax 912 UL, ULS lub 914
Maksymalna moc 80, 100 lub 115 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,11 m
Długość 6,20 m
Wysokość 2,05 m
Masy  
Masa własna
297 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 175,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 270 km/h
Prędkość podróżna 230 - 270 km/h
Prędkość minimalna 62 km/h
Wznoszenie maksymalne 8 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 8 - 12 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 69 l
Zasięg 1500 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}