Producent / Kraj:

Tecnam / Włochy

Model:

Tecnam P - 92

 

 

p92eagletfoto

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot P - 92 to ultralekki, dwuosobowy górnopłat ze stałym, trzypunktowym podwoziem ze sterowanym kółkiem przednim.
  • Kadłub konstrukcji mieszanej. Część ogonowa o kształcie stożka jest konstrukcji skorupowej. Część przednia jest konstrukcji kratownicowej z aluminiowym pokryciem. 
  • Skrzydło o budowie konwencjonalnej, jednodźwigarowe, całkowicie aluminiowe z metalowym kesonem.
  • Usterzenie w układzie klasycznym, z płytowym sterem wysokości.
  • Ster wysokości wyposażony w klapkę wyważającą.
  • Klapy napędzane elektrycznie.
  • Zdwojone sterownice. Podwójna przepustnica umożliwia pilotowi sterowanie lewą lub prawą ręka.
  • Golenie podwozia głównego wykonane ze stali sprężynowej. Podwozie bezobsługowe ze względu na prostotę konstrukcji.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce hydrauliczne, uruchamiane za pomocą dźwigni znajdującej się pomiędzy fotelami pilotów.
  • Regulowane fotele oraz podłokietniki.
  • Przestrzeń bagażowa za fotelami pilotów.
  • Zbiorniki paliwa o pojemności 45 litrów każdy umieszczone są w skrzydłach.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • wariometr
  • chyłomierz
  • obrotomierz
  • licznik motogodzin
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • woltomierz
  • paliwomierze

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • zakrętomierz
  • zegar
  • amperomierz
  • wskaźnik temperatury otoczenia
  • wskaźnik ciśnienia ładowania
  • sztuczny horyzont (elektryczny)
  • żyroskopowy wskaźnik kursu (elektryczny)
  • system podciśnienia do zasilania przyrządów (sztuczny horyzont, żyrobusola, wskaźnik podciśnienia)
  • wyposażenie radiowe
  • wyposażenie nawigacyjne COM/NAV/GPS
  • elektroniczne wyświetlacze wielofunkcyjne "glass-cockpit" firmy Dynon
  • nadajnik ratunkowy ELT

Opcjonalne wyposażenie samolotu:
  • ogrzewanie kabiny
  • odszranianie owiewki
  • sygnalizacja przeciągnięcia
  • gaśnica
  • apteczka pierwszej pomocy
  • światła nawigacyjne i stroboskopowe
  • dźwignie hamulcy zamontowane na pedałach steru kierunku
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM.

 

 

2.3. Warianty

P - 92 Classic

P - 92 Eaglet

 

 

 
3. Schemat  
p92eaglet3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu P - 92 Classic
P - 92 Eaglet
Silnik, producent Rotax 912 ULS Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 100 KM 100 KM
Płatowiec Górnopłat, 2 osobowy,
Wymiary    
Rozpiętość skrzydeł 9,00 m 9,00 m
Długość 6,60 m 6,60 m
Wysokość 2,50 m 2,50 m
Masy    
Masa własna b.d. b.d.
Maksymalna masa startowa (bez systemu ratunkowego) 450 kg 450 kg
Masa użyteczna b.d. b.d.
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym 210 km/h 235 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy 185 km/h 215 km/h
Prędkość minimalna 61 km/h 65 km/h
Wznoszenie maksymalne b.d. 6 m/s
Rozbieg 100 m 110 m
Dobieg 100 m 110 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 17 l/h 17 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 90 l 90 l
Zasięg b.d. b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}