Producent / Kraj:

Tecnam / Włochy

Model:

P - 2008

 

 

p2008foto

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot P - 2008 to dwumiejscowy, ultralekki górnopłat ze stałym, trzypunktowym podwoziem z kółkiem przednim.
  • Konstrukcja samolotu jest mieszna, metalowo-kompozytowa. Ponadto model ten posiada większe drzwi oraz przestrzeń w kabinie w porównaniu do poprzednich modeli firmy Tecnam.
  • Kadłub oraz statecznik pionowy wykonano z włókna węglowego.
  • Skrzydła oraz płytowe usterzenie wysokości wykonane są z metalu. Centropłat o obrysie prostokątnym z trapezowymi końcówkami.
  • Klapy typu jednoszczelinowego napędzane elektrycznie.
  • Ster wysokości wyposażony w elektrycznie poruszany trymer.
  • Zdwojone sterownice.
  • Golenie podwozia głónego wykonane ze stali sprężynowej, podobnie jak w poprzednich modelach Tecnama, ze względu na ich sprawdzoną i pewną konstrukcję.
  • Goleń podwozia przedniego wykonana ze stalowej rury, podpartej gumowym tłumikiem drgań.
  • Wszystkie golenie podwozia wyposażone w aerodynamiczne owiewki.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce, obsługiwane za pomocą dźwigni na pedałach steru kierunku
  • Sterowanie podczas kołowania odbywa się poprzez różnicowe używanie hamulców.
  • Zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 110 litrów umieszczone są w skrzydłach.
  • Regulowane fotele.
  • Kabina wyposażona w system wentylacji, ogrzewanie, gaśnicę oraz apteczkę pierwszej pomocy.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • wariometr
  • koordynator zakrętu
  • obrotomierz
  • licznik motogodzin
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • woltomierz
  • amperomierz
  • paliwomierze

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • wskaźnik temperatury otoczenia
  • wskaźnik ciśnienia ładowania
  • sztuczny horyzont (elektryczny)
  • żyroskopowy wskaźnik kursu (elektryczny)
  • system podciśnienia do zasilania przyrządów (sztuczny horyzont, żyrobusola, wskaźnik podciśnienia)
  • wyposażenie radiowe
  • wyposażenie nawigacyjne COM/NAV/GPS
  • elektroniczne wyświetlacze wielofunkcyjne "glass-cockpit" firmy Dynon
  • nadajnik ratunkowy ELT

Opcjonalne wyposażenie samolotu:
  • sygnalizacja przeciągnięcia
  • światła nawigacyjne i stroboskopowe
  • sterowane kółko przednie
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot jest wyposażony w silnik Rotax 912 ULS o mocy 100 KM.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

 
3. Schemat  

p20083d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Tecnam P - 2002
Silnik, producent Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
8,80 m
Długość 6,93 m
Wysokość 2,46 m
Masy  
Masa własna
b.d.
Maksymalna masa startowa 450 kg (bez systemu ratunkowego)
Masa użyteczna b.d.
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h
Prędkość podróżna 215 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 7 m/s
Rozbieg 220 m
Dobieg 150 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 110 l
Zasięg 1250 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}