Producent / Kraj:

SKYLEADER Aircraft Poland / Polska

Model:

Skyleader 150 / 200

 

 

skyleader150

 

 

1. Historia modelu

SKYLEADER 150 UL został zaprojektowany dla maksymalnej przyjemności latania przy niskich kosztach użytkowania. Jest najtańszym modelem w ofercie firmy.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • SKYLEADER 150 UL jest dwumiejscowym, całkowicie metalowym dolnopłatem. Samolot posiada chowane trójkołowe podwozie na wyposażeniu standardowym. Dostępna jest wersja z podwoziem stałym.
  • Skrzydła o obrysie trapezowym, z dwoma dźwigarami, całkowicie metalowe. Składają się z części zewnętrznych oraz połączonego na stałe z kadłubem centropłatu. Zewnętrzne części można zdemontować na czas transportu. Dźwigar główny wykonany jest z belek o profilu w kształcie litery "L" oraz przynitowanych wzmocnień. Pokrycie mocowane jest do dźwigarów oraz żeberek przy pomocy nitów. Każde skrzydło jest mocowane trzema okuciami do centropłatu.
  • Klapy typu Fowler można wychylić o 10° lub 35°. Dostępny jest mechaniczny lub elektryczny system wypuszczania klap. Napęd mechaniczny składa się z kół zębatych oraz przekładni, znajduje się w tunelu między fotelami.
  • Lotki są konstrukcji jednodźwigarowej, wykonane z metalu, napędzane są popychaczami.
  • W centropłacie znajdują się dwa integralne zbiorniki paliwa, każdy o pojemności 32 litrów. Do centropłatu przymocowane jest podwozie główne, które umożliwia swobodne przetaczanie kadłuba ze zdemontowanymi skrzydłami.
  • Kadłub jest metalowy, wykonany z duraluminium. Składa się z płaskowników w kształcie L, wręg oraz pokrycia. Płaskowniki ułożone są na całej długości kadłuba, połączone wręgami tworzą główną ramę samolotu.
  • Szerokość kabiny 0.97 m.
  • Chowane podwozie napędzane jest przy pomocy elektrycznego siłownika, można je wypuścić ręcznie w sytuacji awaryjnej. W opci dostępne także podwozie stałe. Podwozie resorowane jest przy pomocy gumowych amortyzatorów. Podwozie przednie połączone jest bezpośrednio z pedałami, skrętne jest w zakresie ±15°. Hamulce uruchamia się dźwignią umieszczoną na drążku sterowym.
  • Usterzenie metalowe w układzie klasycznym.  Ster wysokości jest dzielony i można go zdjąć bez konieczności rozłączania  napędów. 
  • Samolot posiada dwa integralne zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 64 litrów. W opcji dostępne są dwa 15 litrowe dodatkowe zbiorniki. Maksymalna ilość paliwa wynosi 94 litry.
  • Samolot SKYLEADER 200 UL jest dwumiejscowym, całkowicie metalowym dolnopłatem. Samolot posiada chowane trójkołowe podwozie na wyposażeniu standardowym. Dostępna jest wersja z podwoziem stałym. 
  • Konstrukcja jest niemalże identyczna z konstrukcją modelu 150. Jedyną różnicą jest przekonstruowana środkowa część kadłuba w celu zwiększenia szerokości kabiny do 1.18 m.
  • Przekonstruowana część kadłuba wykonana jest z laminatu, a nie jak w wersji 150 - z metalu.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Samolot w wersji podstawowej wyposażony jest w niezbędny zestaw przyrządów do lotu oraz kontroli pracy silnika.
  • Radio, transponder, szklany kokpit, GPS oraz inne przyrządy instalowane są na życzenie klienta.
  • Wersja Skyleader 200 posiada większe możliwości konfiguracji układu tablicy przyrządów.

Pozostałe wyposażenie:
  • Kolor lakieru, kabiny oraz tapicerka, dobierane są indywidualnie z bardzo szerokiego zakresu opcji.

Silnik:
Samolot standardowo wyposażony jest w silnik ROTAX 912 UL (80KM), opcjonalnie w ROTAX 912 ULS (100KM) lub ROTAX 914 UL (115KM) wyposażony w turbinę. W standardzie samolot wyposażony jest w trójłopatowe śmigło, przestawiane na ziemi. Opcjonalnie można zamówić śmigło dwu lub trójłopatowe przestawiane w locie(mechanicznie lub elektrycznie).
Na samolocie Skyleader 200 nie montuje się tylko silnika Rotax 912 UL (80 KM).

 


2.3. Warianty

Z podwoziem chowanym lub stałym.

 

 

 

 
3. Schemat  

 

SCHEMAT NIEDOSTĘPNY

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Skyleader 150 / 200
Silnik, producent Rotax 912 UL, ULS lub 914 UL
Maksymalna moc 80 - 115 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,90 m
Długość 7,00 m
Wysokość 2,60 m
Masy  
Masa własna
313 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg
Masa użyteczna 137 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h
Prędkość podróżna b.d.
Prędkość minimalna 48 km/h
Wznoszenie maksymalne b.d.
Rozbieg 100 m
Dobieg 100 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 64 lub 90 l
Zasięg 760 lub 1190 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.


Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}