Producent / Kraj:

SHARK.AERO s.r.o. / Słowacja

Model:

Shark

 

 

sharkfoto

 

1. Historia modelu

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Shark to dwumiejscowy, ultralekki dolnopłat z fotelami w układzie "tandem". Posiada chowane, trzypunktowe podwozie ze sterowanym kółkiem przednim.
  • Konstrukcja całkowicie kompozytowa. Płatowiec wykonany z włókien szklanych oraz kompozytów węglowo-epoksydowych, a także pianki PVC i włókien aramidowych o strukturze plastra miodu. Całość wykonana w technologii przekładkowej "sandwich".
  • Kadłub konstrukcji skorupowej ze zintegrowanym statecznikiem pionowym, a także podłokietnikami, oparciami siedzeń, podłogami oraz tablicami przyrządów.
  • Skrzydło kompozytowe z dźwigarem głównym wykonanym z włókna węglowego. Dźwigar pomocniczy służy jako zamocowanie dla klap oraz lotek.
  • Skrzydła oraz stateczniki mogą być szybko demontowane w celu transportu lub przechowywania samolotu w małych pomieszczeniach.
  • Zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 100 litrów zintegrowane są ze skrzydłami.
  • Główne powierzchnie sterowe poruszane mechanicznie.
  • Ster wysokości wyposażony w elektrycznie poruszany trymer wysokości.
  • Klapy napędzane elektrycznie.
  • Chowane podwozie. Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe.
  • Zdwojone sterownice. W prawej burcie zamontowano drążki sterownicze, w lewej burcie dźwignie przepustnicy oraz klap. 
  • Przestrzeń bagażowa za tylnym fotelem.
  • Owiewka kabiny, wychylana w prawą stronę, podtrzymywana jest na sprężynach gazowych.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • wielofunkcyjne wyświetlacze EFIS/EMS dla obu pilotów
  • analogowe przyrządy: paliwomierz, zapasowy prędkościomierz i wysokościomierz
  • radiostacja
  • transponder
  • nawigacja GPS

 


Silnik:
Samolot jest wyposażony w silnik Rotax 912 ULS o mocy 100 KM oraz w kompozytowe śmigło, przestawialne w locie.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 
3. Schemat  

shark3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Shark
Silnik, producent Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec 2 osobowy dolnopłat, w układzie "tandem"
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
7,90 m
Długość 6,70 m
Wysokość b.d.
Masy
 
Masa własna
275 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 197,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 290 km/h
Prędkość podróżna 250 km/h
Prędkość minimalna 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 7,2 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 15 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 100 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.