Sonex LL
Sonex Aircraft / USA

 

SubSonex www sonexaircraft com

SubSonex - źródło fot. www.sonexaircraft.com

 

Sonex LL -  amerykański samolot produkowany przez Sonex Aircraft, LLC z Oshkosh. W Polsce samolot stał się platformą do realizowanego przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych projektu latającego laboratorium.
Znany też pod nazwami Sonex Aircraft "Sonex" / "Waiex" / "Xenos".
Samolot ”Sonex” to  lekki samolot sportowy produkowany głównie w zestawach do samodzielnego montażu. ”Sonex” spełnia wymagania amerykańskiej klasy Light Sport Aircraft.
Dolnopłat o aerodynamicznych kształtach i konstrukcji metalowej. Samolot przystosowano konstrukcyjnie do zabudowy różnych lekkich silników o mocy od 60 do 89 kW (od 80 do 120 KM). Można w nim wykorzystać silnik Volkswagen 2180, Jabiru 2200 lub Jabiru 3300. Samolot może być wyposażony w podwozie klasyczne, trójkołowe lub podwozie pływakowe.

Obecnie produkowane są rżne wersje samolotu:
Sonex - pierwotny projekt, dwumiejscowy dolnopłat z konwencjonalnym usterzeniem,
Waiex - wyposażona dodatkowo w usterzenie w kształcie litery Y (podobne do usterzenia motylkowego),dodatkowo posiada ster kierunku umieszczony na końcu kadłuba
Xenos - to motoszybowiec i jednoczesnie rozwój projektu samolotu ”Waiex”, skrzydła o większej rozpiętości.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej z zakrytą kabiną. Posiada podwozie klasyczne lub trójkołowe z przednim kołem, stałe.

Silnik- AeroVee 2180 o mocy 59 kW (80 KM), Jabiru 2200 o mocy 59 kW (80 KM) lub Jabiru 3300 o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne ”Sonex” i ”Waiex” (silnik Jabiru 2200)
Rozpiętość- 6,7 m, długość- 5,51 m, powierzchnia nośna- 9,1 m2.
Masa własna- 281 kg, masa użyteczna- 218, masa całkowita- 499 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 317 km/h, prędkość przelotowa- 209-241 km/h, prędkość manewrowa- 201 km/h, prędkość przeciągnięcia bez klap- 74 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 64 km/h, doskonałość- 11, wznoszenie- 4-5 m/s, pułap- 4880 m, zasięg- 885 km.

Dane techniczne ”Sonex” i ”Waiex” (silnik Jabiru 3300)
Rozpiętość- 6,7 m, długość- 5,51 m, powierzchnia nośna- 9,1 m2.
Masa własna- 281 kg, masa użyteczna- 240 kg, masa całkowita- 521 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 317 km/h, prędkość przelotowa- 217-274 km/h, prędkość manewrowa- 201 km/h, prędkość przeciągnięcia bez klap- 74 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 64 km/h, doskonałość- 11, wznoszenie- 6-7 m/s, pułap- 7010 m, zasięg- 644 km.

Dane techniczne ”Xenos” (silnik AeroVee 2180)
Rozpiętość- 13,92 m, długość- 6,01 m, powierzchnia nośna- 14,68 m2.
Masa własna- 340 kg, masa użyteczna- 238 kg, masa całkowita- 578 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 241 km/h, prędkość przelotowa- 161-193 km/h, prędkość manewrowa- 185 km/h, prędkość przeciągnięcia- 71 km/h, doskonałość- 24, wznoszenie- 4-5 m/s, pułap- 8840 m, zasięg- 644 km.

Dane techniczne ”Xenos” (silnik Jabiru 120 KM)
Rozpiętość- 13,92 m, długość- 6,01 m, powierzchnia nośna- 14,68 m2.
Masa własna- 345 kg, masa użyteczna- 233 kg, masa całkowita- 578 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 241 km/h, prędkość przelotowa- 193-225 km/h, prędkość manewrowa- 185 km/h, prędkość przeciągnięcia- 71 km/h, doskonałość- 24, wznoszenie- 6-7 m/s, pułap- 10360 m, zasięg- 563 km.

Źródło:
samolotypolskie.pl
”Sonex. The Sport Aircraft Reality Check”