KO-5 (OK-5, OKA-5) "Pelikan"
Polska

 

Fot. Jacek Kobzda 2004 na lotnisku Przylep w Zielonej Górze

OK-5 Pelikan - fot. Jacek Kobzda, 2004 na lotnisku Przylep w Zielonej Górze

Samolot sportowy OK-5 ”Pelikan” (lub KO-5 lub OKA-5) został skonstruowany i zbudowany przez Kazimierza Olszewskiego z Konstatynowa koło Łodzi. Pierwszy lot wykonał 05.10.1994 r. Konstrukcja została zarejestrowana pod nr. SP-KFB w dniu 02.09.1995 r., później zmieniona SP-YKB.
Konstrukcja:
Górnopłat zastrzałowyz zakrytą kabiną. Podwozie klasyczne stałe.

 

OK-5 Pelikan 3

 

 

Dane techniczne OK-5 ”Pelikan” (wg [1]):
Rozpiętość skrzydeł: 9,0 m
Długość: 5,70 m
Wysokość: 2,35 m

Powierzchnia skrzydeł: 12,60 m²
Rozpiętość usterzenia: 3,02 m
Rozstaw podwozia: 1,8 m
Ciężar własny: 350 kg
Ciężar całkowity: 592 kg
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Prędkość przelotowa: 125 km/h
Prędkość przeciągnięcia: 70 km/h
Rozbieg: 135 m (beton)
Dobieg: 180 m (beton)
Typ silnika: Rotax 912UL (Limbach)*
Moc silnika: 80 (65)* KM