Producent / Kraj:

FASCINATION s.r.o. / Czechy

Model:

Evolution D5

 

 

evolutionfoto

 

1. Historia modelu

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Evolution D5 to dwumiejscowy samonośny górnopłat, zbudowny całkowicie z kompozytu węglowego. Posiada przestronną kabinę o szerokości 125 cm.
  • Sterowanie podwójne (dwa wolanty).
  • Klapy typu szczelinoweg.
  • Usterzenie w układzie klasycznym.
  • Podwozie trójkołowe całkowicie chowane elektrycznie
  • Przednie kółko sterowane.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce tarczowe.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • obrotomierz
  • przyrządy do kontroli pracy silnika.

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • ogrzewanie kabiny
  • światła pozycyjne na końcówkach skrzydeł
  • światła lądowania
  • wariometr
  • przestawialne pedały steru kierunku
  • instalacja radio, transponder, GPS
  • autopilot
  • licznik motogodzin
  • śmigło trzyłopatowe
  • podłokietniki na drzwiach
  • spadochronowy system ratunkowy firmy Junkers

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM oraz w jedno z dwóch rodzajów śmigieł.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 
3. Schemat  

 

evolution3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Evolution D5
Silnik, producent Rotax 912ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,10 m
Długość 6,62 m
Wysokość 2,04 m
Masy
 
Masa własna
270 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 202,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 290 km/h
Prędkość podróżna 270 km/h
Prędkość minimalna 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 6,5 m/s
Rozbieg 100 m
Dobieg 100 m
Zużycie paliwa b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 120 l
Zasięg 1750 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.