dedal Dedal KB
 
Dedal KB -  dwumiejscowy, całkowicie metalowy dolnopłat napędzany silnikiem Subaru o mocy 100 KM. Samolot posiada stałe podwozie trójkołowe, przystosowane do operowania z niewielkich lotnisk trawiastych.  Skonstruowany został przez przez pana Kazimierza Barczewskiego.

W procesie tworzenia tej konstrukcji główny nacisk położono na optymalne połączenie doskonałych osiągów, niewielkiej masy oraz ekonomiki użytkowania. Samolot posiada bardzo wygodną i obszerną kabinę dla dwóch pilotów, zapewniając świetną ergonomię podczas przelotów turystycznych na dłuższych trasach.

Jest to ultrlajt o wszechstronnej konstrukcji – skonfigurowany jako samolot szkolno-turystyczny, posiada podwójny zestaw sterów co umożliwia jego zastosowanie do szkolenia początkujących pilotów samolotów ultralekkich.

Projekt "Dedal" od samego początku był innowacyjny i ukierunkowany na drobiazgową analizę potrzeb użytkowników. Konstruktor i jego zespół zdecydował się na udostępnienie pierwszego prototypu wielu doskonałym pilotom, którzy wypełniając specjalną ankietę przekazywali swoje uwagi i propozycje twórcom samolotu. Zmiany te były na bieżąco wdrażane a ich owocem będzie samolot "Dedal II", który stanie się wzorcem do produkcji seryjnej. Samolot "Dedal II" został już z powodzeniem oblatany i kończy serię testów dopuszczających do użytkowania.

Dane techniczne samolotu - „DEDAL KB”:

Napęd: silnik tłokowy SUBARU EA 81

Moc maksymalna: 95 KM

Rozpiętość skrzydeł - 9,1 m

Długość - 6 m

Rozpiętość statecznika poziomego  - 2,25 m

Wysokość - 2,30 m

Powierzchnia nośna - 9,25 m kw

Prędkość przelotowa - 190 km/h

Prędkość maksymalna - 280 km/h

Dane techniczne samolotu - „DEDAL II” (model bis)

Napęd: silnik tłokowy Jabiru

Moc maksymalna: 120 KM

Rozpiętość skrzydeł – 8,4 m

Długość - 6 m

Rozpiętość statecznika poziomego - 2,25 m

Wysokość - 2,30 m

Powierzchnia nośna  - 8,75 m kw

Prędkość przelotowa - 220 km/h

Prędkość maksymalna - 280 km/h

 

Oprac na podst. ZPL