Acro-Viper

Polska

Acro-Viper jest wyczynowo-treningowym samolotem akrobacyjnym, klasy Extry-300. Była to jedna z dobrze zapowiadających się polskich konstrukcji lotniczych z przełomu lat XX i XXI wieku. To dzieło konstruktorów SZD-Bielsko: Jerzego Śmielkiewicza, Adama Kurbiela i Wiesława Gębali. Projekt wstępny opracował J. Śmielkiewicz w 1992 r. Adam Kurbiel odpowiedzialny był za strukturę płatowca, a Wiesław Gębala - za technologię. Instalacja silnika została opracowana w biurze konstrukcyjnym PZL-Mielec.

Prototyp był budowany początkowo w firmie Adama Kurbiela, potem po śmierci Adama Kurbiela i Wieslawa Gębali trafił do hangaru byłego Szybowcowego Zakładu Doświadczalnego i od 2000 roku budową samolotu zajął się Jerzy Śmielkiewicz i Jerzy Klajman, były mechanik Aeroklubu Bielskiego.
Budowa i próby wytrzymałościowe zakończyły się jesienią 2000 r. Samolot otrzymał znaki rejestracyjne SP-PAV. W październiku 2000 r. rozpoczęto próby kołowania. Po nieudanych próby wstrzymano, ich wznowienie i oblot zaplanowano na wiosnę 2001 r.

Obecnie w rejestrze ULC statków powietrznych znajduje się 1 samolot Acro-Viper.

Konstrukcja:
To dwumiejscowy średniopłat o konstrukcji całkowicie kompozytowej i skrzydłach z kompozytu szklanego i węglowego. Kadłub wykonano z kevlaru i kompozytu węglowego. Posiada podwozie klasyczne stałe.
Wyposażony w silnik  w układzie boxer Textron Lycoming AEIO-540-L1B5D o mocy 220 kW (300 KM).

Dane techniczne:

 

Rozpiętość- 8,0 m
długość- 6,9 m
wysokość 2,85 m

Masa startowa max- 924 kg.
Prędkość dopuszczalna- 425 km/h
prędkość max- 380 km/h
wznoszenie- 15 m/s