Producent / Kraj:

Breezer Aircraft / Niemcy

Model:

Breezer

 

 

aerostylebreezer

 

1. Historia modelu

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Breezer to dwumiejscowy, ultralekki dolnopłat ze stałym, trzypunktowym podwoziem ze sterowanym kółkiem przednim. 
  • Kadłub konstrukcji półskorupowej z aluminiowym pokryciem oraz podłużnicami.
  • Skrzydła o obrysie prostokątnym są konwencjonalnej konstrukcji, zawierającej: dźwigar główny i pomocniczy, żebra oraz pokrycie. Klapy oraz lotki przymocowane są do dźwigara pomocniczego. Na końcówkach skrzydeł zamocowane są owiewki z włókna szklanego.
  • Usterzenie w układzie klasycznym. Statecznik pionowy stanowi integralną część kadłuba. Usterzenie poziome konstrukcji podobnej do skrzydeł (dźwigar główny i pomocniczy, żebra, pokrycie oraz końcówki z włókna szklanego.
  • Lotki oraz ster wysokości napędzane za pomocą popychaczy. Ster kierunku napędzany za pomocą cięgien. Klapy wychylane mechanicznie w zakresie 0 - 45 stopni. Na sterze wysokości zamocowany trymer, napędzany za pomocą serwomechanizmów.
  • Golenie podwozia głównego wykonane z elementów sprężystych wykonanych z włókna szklanego. Goleń podwozia przedniego wykonana ze stalowych rurek, amortyzowanych gumowymi podkładkami oraz stalową sprężyną. 
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe, obsługiwane za pomocą dźwigni umieszczonej w centralnej konsoli w kokpicie.
  • Fotele wyposażone w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa.
  • Przestrzeń bagażowa za fotelami pilotów.
  • Zbiornik paliwa o pojemności 70 litrów umieszczony jest w przedniej części kadłuba pomiędzy ścianą ogniową silnika a tablicą przyrządów.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • chyłomierz
  • obrotomierz
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • paliwomierz
  • gniazdo elektryczne 12V

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • wariometr
  • licznik motogodzin
  • sztuczny horyzont
  • wskaźnik ciśnienia ładowania
  • różne rodzaje radiostacji i transponderów
  • zestaw elektronicznych wyświetlaczy "glass-cockpit" firmy Dynon
  • nawigacja GPS

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • wentylacja kabiny
  • ogrzewanie kabiny
  • dodatkowa przestrzeń bagażowa o pojemności 85 litrów umieszczona z przodu kadłuba
  • regulowane pedały steru kierunku dla pilota
  • światła lądowania
  • światła stroboskopowe oraz pozycyjne (zwykłe lub LED)
  • elektryczna pompa paliwa (zapasowa)
  • elektrycznie napędzane klapy
  • wzmocnione podwozie
  • płoza ogonowa
  • aerodynamiczne owiewki na koła
  • zestaw do holowania szybowców
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Wybierać można również śmigło spośród dwu- lub trzyłopatowych, zarówno stałych, jak i przestawialnych w locie.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 
3. Schemat  

breezer3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Breezer
Silnik, producent Rotax 912 UL lub 912 ULS
Maksymalna moc 80 KM / 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
8,03 m
Długość 6,40 m
Wysokość 2,15 m
Masy
 
Masa własna
296 / 300 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 176,5 / 172,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym b.d.
Prędkość podróżna przy 75% mocy 180 / 200 km/h
Prędkość minimalna 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 4,5 / 6 m/s
Rozbieg 135 / 95 m
Dobieg 140 m
Zużycie paliwa 11-14 / 12-15 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 70 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.