Producent / Kraj:

Pipistrel d.o.o. / Słowenia

Model:

Virus

 

 

pipstrelvirussw

 

1. Historia modelu

Samolot Virus jest modyfikacją modelu Sinus. Posiada krótsze skrzydła i stałe podwozie ze sterowanym kółkiem przednim. W roku 2007 i 2008 Virus wygrał dwa konkursy branżowe sponsorowane przez NASA.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Virus to dwumiejscowy, ultralekki górnopłat wykonany niemalże w całości z materiałów kompozytowych. Posiada stałe trzypunktowe podwozie ze sterowanym kółkiem przednim.
  • Konstrukcja Virusa jest identyczna z modelem Sinus. Jedyną różnicą są skrzydła, które w modelu Virus mogą mieć rozpiętość 12,4 lub 10 metrów (Virus SW - Short Wings).
  • Skrzydła Virusa wyposażone są w klapolotki, oraz hamulce aerodynamiczne. Klapolotki są połączeniem klap oraz lotek w jednej ruchomej powierzchni sterowej. Hamulce aerodynamiczne służą do zwiększenia prędkości opadania i najczęściej używane są do zwiększenia kąta schodzenia przy lądowaniu. W modelu Virus SW hamulce aerodynamiczne są opcją dodatkową.
  • Klapolotki oraz ster wysokości napędzane są za pomocą popychaczy, a ster kierunku za pomocą cięgien. Klapy 4-pozycyjne (jedna pozycja z ujemnym wychyleniem klap).
  • Regulowane pedały steru kierunku dla obu pilotów.
  • Zdwojone sterownice.
  • Trymer wysokości napędzany mechanicznie.
  • Zbiorniki paliwa o pojemności 2x30 lub 2x50 litrów umieszczone są w skrzydłach.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce tarczowe, obsługiwane za pomocą dźwigni umieszczonych na pedałach steru kierunku.
  • Dla polepszenia właściwości aerodynamicznych koła wyposażono w owiewki, a śmigło w kołpak.
  • W standardzie znajduje się ogrzewanie kabiny.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • W stanardowym wyposażeniu znajduje się wielofunkcyjny wyświetlacz elektroniczny Brauniger Alpha MFD, który posiada takie funkcje, jak: monitorowanie parametrów lotu oraz silnika, monitorowanie zużycia paliwa, sygnalizacja przeciągnięcia, sygnalizacja prędkości nieprzekraczalnej, sygnalizacja granicznych wartości ciśnienia oraz temperatury oleju, elektroniczna książka lotów, zegar, rejestrator parametrów lotu i więcej.
  • chyłomierz
  • busola magnetyczna
  • gniazdo elektryczne 12V

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • autopilot
  • przyrządy analogowe (sztuczny horyzont, prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr, wskaźnik ciśnienia paliwa, wskaźnik ciśnienia ładowania, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, wskaźnik temperatury powietrza atmosferycznego)
  • wariometr elektroniczny
  • zestaw awioniki "glass-cockpit", do wyboru jest kilka opcji firmy Dynon
  • transponder (kilka rodzajów)
  • radiostacja (kilka rodzajów)
  • nawigacja GPS Garmin
  • nadajnik ratunkowy ELT

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • większe zbiorniki paliwa (2x50 litrów)
  • drzwi boczne do bagażnika za fotelami pilotów
  • światła nawigacyjne, stroboskopowe oraz lądowania
  • zaczep do holowania szybowców
  • dodatkowe gniazdo elektryczne 12V
  • dodatkowy akumulator 11Ah
  • skórzane fotele i tapicerka
  • sprzęgło przeciążeniowe
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie. Opcją dodatkową jest także możliwość ustawienia śmigła w "chorągiewkę" w trakcie lotu.

 

 

2.3. Warianty

Virus 912 - z silnikiem Rotax 912 UL o mocy 80 KM

Virus 912 SW 80 - wersja "Short Wings" o rozpiętości 10 m, z silnikiem Rotax 912 UL o mocy 80 KM

Virus 912 SW 100 - wersja "Short Wings" o rozpiętości 10 m, z silnikiem Rotax 912 ULS o mocy 100 KM

 

 
3. Schemat  

pipistrelvirus3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Virus 912 Virus 912 SW 80
Virus 912 SW 100
Silnik, producent Rotax 912 UL Rotax 912 UL Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 80 KM 80 KM 100 KM
Płatowiec Górnopłat, 2 osobowy
Wymiary      
Rozpiętość skrzydeł 12,46 m 10,71 m 10,71 m
Długość 6,5 m 6,5 m 6,5 m
Wysokość 1,85 m 1,85 m 1,85 m
Masy      
Masa własna 284 kg 287 kg 289 kg
Maksymalna masa startowa
(z systemem ratunkowym)
472,5 kg 472,5 kg 472,5 kg
Masa użyteczna 188,5 kg 185,5 kg 183,5 kg
Osiągi samolotu      
Prędkość maksymalna w locie poziomym 240 km/h 264 km/h 283 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy 225 km/h 246 km/h 273 km/h
Prędkość minimalna 62 km/h 64 km/h 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 6,2 m/s 6,1 m/s 8,4 m/s
Rozbieg 90 m 140 m 95 m
Dobieg b.d. b.d. b.d. m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 9,5 l/h 13,6 l/h 17,8 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 60 / 100 l 100 l 100 l
Zasięg 1280 km 1650 km 1450 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.