Producent / Kraj:

Pipistrel d.o.o. / Słowenia

Model:

Sinus

 

 

pipistrelsinus

 

1. Historia modelu

Samolot Sinus firmy Pipistrel często charakteryzowany jest jako motoszybowiec, ze względu na swoją bardzo dużą doskonałość lotu ślizgowego (1:27). W 2004 roku Sinus został pierwszym samolotem ultralekkim, który obleciał dookoła świat.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Sinus to dwumiejscowy, ultralekki górnopłat wykonany niemalże w całości z materiałów kompozytowych. Posiada stałe podwozie, dostępne w wersji z kółkiem przednim lub ogonowym.
  • Dzięki 15-metrowym skrzydłom, opływowym kształtom oraz przestawialnym w "chorągiewkę" śmigle, Sinus może pochwalić się szybowcową doskonałością lotu bezsilnikowego, która wynosi 1:27. Umożliwia to latanie z wyłączonym silnikiem przy wykorzystaniu pionowych prądów termicznych.
  • Skrzydła Sinusa wyposażone są w klapolotki, oraz hamulce aerodynamiczne. Klapolotki są połączeniem klap oraz lotek w jednej ruchomej powierzchni sterowej. Hamulce aerodynamiczne służą do zwiększenia prędkości opadania i najczęściej używane są do zwiększenia kąta schodzenia przy lądowaniu.
  • Klapolotki oraz ster wysokości napędzane są za pomocą popychaczy, a ster kierunku za pomocą cięgien. Klapy 4-pozycyjne (jedna pozycja z ujemnym wychyleniem klap).
  • Regulowane pedały steru kierunku dla obu pilotów.
  • Zdwojone sterownice.
  • Trymer wysokości napędzany mechanicznie.
  • Zbiorniki paliwa o pojemności 2x30 lub 2x50 litrów umieszczone są w skrzydłach.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce bębnowe lub tarczowe.
  • Dla polepszenia właściwości aerodynamicznych koła wyposażono w owiewki, a śmigło w kołpak.
  • W standardzie znajduje się ogrzewanie kabiny.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • W stanardowym wyposażeniu znajduje się wielofunkcyjny wyświetlacz elektroniczny Brauniger Alpha MFD, który posiada takie funkcje, jak: monitorowanie parametrów lotu oraz silnika, monitorowanie zużycia paliwa, sygnalizacja przeciągnięcia, sygnalizacja prędkości nieprzekraczalnej, sygnalizacja granicznych wartości ciśnienia oraz temperatury oleju, elektroniczna książka lotów, zegar, rejestrator parametrów lotu i więcej.
  • chyłomierz
  • busola magnetyczna
  • gniazdo elektryczne 12V

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • autopilot
  • przyrządy analogowe (sztuczny horyzont, prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr, wskaźnik ciśnienia paliwa, wskaźnik ciśnienia ładowania, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, wskaźnik temperatury powietrza atmosferycznego)
  • wariometr elektroniczny
  • zestaw awioniki "glass-cockpit", do wyboru jest kilka opcji firmy Dynon
  • transponder (kilka rodzajów)
  • radiostacja (kilka rodzajów)
  • nawigacja GPS Garmin
  • nadajnik ratunkowy ELT

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • większe zbiorniki paliwa (2x50 litrów)
  • drzwi boczne do bagażnika za fotelami pilotów
  • światła nawigacyjne, stroboskopowe oraz lądowania
  • zaczep do holowania szybowców
  • dodatkowe gniazdo elektryczne 12V
  • dodatkowy akumulator 11Ah
  • skórzane fotele i tapicerka
  • sprzęgło przeciążeniowe
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w dwusuwowy silnik Rotax 503 lub w czterosuwową jednostkę Rotax 912 UL o mocy 80 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie. Opcją dodatkową jest także możliwość ustawienia śmigła w "chorągiewkę" w trakcie lotu.

 

 

2.3. Warianty

Sinus 912 - z silnikiem Rotax 912 UL o mocy 80 KM.

 

 
3. Schemat  

pipstrelsinus3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Sinus 912
Silnik, producent Rotax 912 UL
Maksymalna moc 80 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
15,00 m
Długość 6,60 m
Wysokość 1,70 m
Masy
 
Masa własna
ok. 285 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 187,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h
Prędkość podróżna przy 75% mocy 200 km/h
Prędkość minimalna 63 km/h
Wznoszenie maksymalne 6,5 m/s
Rozbieg 88 m
Dobieg 148 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 9,2 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 60 lub 100 l
Zasięg ok 1200 km (przy standardowych zbiornikach paliwa)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}