Producent / Kraj:
|
Pipistrel d.o.o. / Słowenia |
Model:
|
Sinus
|
|
|

|
|
1. Historia modelu
Samolot Sinus firmy Pipistrel często charakteryzowany jest jako motoszybowiec, ze względu na swoją bardzo dużą doskonałość lotu ślizgowego (1:27). W 2004 roku Sinus został pierwszym samolotem ultralekkim, który obleciał dookoła świat.
|
|
2. Opis
|
|
2.1. Konstrukcja
- Sinus to dwumiejscowy, ultralekki górnopłat wykonany niemalże w całości z materiałów kompozytowych. Posiada stałe podwozie, dostępne w wersji z kółkiem przednim lub ogonowym.
- Dzięki 15-metrowym skrzydłom, opływowym kształtom oraz przestawialnym w "chorągiewkę" śmigle, Sinus może pochwalić się szybowcową doskonałością lotu bezsilnikowego, która wynosi 1:27. Umożliwia to latanie z wyłączonym silnikiem przy wykorzystaniu pionowych prądów termicznych.
- Skrzydła Sinusa wyposażone są w klapolotki, oraz hamulce aerodynamiczne. Klapolotki są połączeniem klap oraz lotek w jednej ruchomej powierzchni sterowej. Hamulce aerodynamiczne służą do zwiększenia prędkości opadania i najczęściej używane są do zwiększenia kąta schodzenia przy lądowaniu.
- Klapolotki oraz ster wysokości napędzane są za pomocą popychaczy, a ster kierunku za pomocą cięgien. Klapy 4-pozycyjne (jedna pozycja z ujemnym wychyleniem klap).
- Regulowane pedały steru kierunku dla obu pilotów.
- Zdwojone sterownice.
- Trymer wysokości napędzany mechanicznie.
- Zbiorniki paliwa o pojemności 2x30 lub 2x50 litrów umieszczone są w skrzydłach.
- Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce bębnowe lub tarczowe.
- Dla polepszenia właściwości aerodynamicznych koła wyposażono w owiewki, a śmigło w kołpak.
- W standardzie znajduje się ogrzewanie kabiny.
2.2. Wyposażenie
Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:
-
W stanardowym wyposażeniu znajduje się wielofunkcyjny wyświetlacz elektroniczny Brauniger Alpha MFD, który posiada takie funkcje, jak: monitorowanie parametrów lotu oraz silnika, monitorowanie zużycia paliwa, sygnalizacja przeciągnięcia, sygnalizacja prędkości nieprzekraczalnej, sygnalizacja granicznych wartości ciśnienia oraz temperatury oleju, elektroniczna książka lotów, zegar, rejestrator parametrów lotu i więcej.
- chyłomierz
- busola magnetyczna
- gniazdo elektryczne 12V
Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:
- autopilot
- przyrządy analogowe (sztuczny horyzont, prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr, wskaźnik ciśnienia paliwa, wskaźnik ciśnienia ładowania, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, wskaźnik temperatury powietrza atmosferycznego)
- wariometr elektroniczny
- zestaw awioniki "glass-cockpit", do wyboru jest kilka opcji firmy Dynon
- transponder (kilka rodzajów)
- radiostacja (kilka rodzajów)
- nawigacja GPS Garmin
- nadajnik ratunkowy ELT
Opcjonalne wyposażenie samolotu:
- większe zbiorniki paliwa (2x50 litrów)
- drzwi boczne do bagażnika za fotelami pilotów
- światła nawigacyjne, stroboskopowe oraz lądowania
- zaczep do holowania szybowców
- dodatkowe gniazdo elektryczne 12V
- dodatkowy akumulator 11Ah
- skórzane fotele i tapicerka
- sprzęgło przeciążeniowe
- spadochronowy system ratunkowy
Silnik: Samolot może być wyposażony w dwusuwowy silnik Rotax 503 lub w czterosuwową jednostkę Rotax 912 UL o mocy 80 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie. Opcją dodatkową jest także możliwość ustawienia śmigła w "chorągiewkę" w trakcie lotu.
2.3. Warianty
Sinus 912 - z silnikiem Rotax 912 UL o mocy 80 KM. |
|
|
|
3. Schemat |
|

|
|
4. Dane techniczne
Typ samolotu |
Sinus 912
|
Silnik, producent |
Rotax 912 UL |
Maksymalna moc |
80 KM |
Płatowiec |
2 osobowy, górnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
15,00 m |
Długość |
6,60 m |
Wysokość |
1,70 m |
Masy |
|
Masa własna
|
ok. 285 kg |
Maksymalna masa startowa |
472,5 kg (z systemem ratunkowym) |
Masa użyteczna |
187,5 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
220 km/h |
Prędkość podróżna przy 75% mocy |
200 km/h |
Prędkość minimalna |
63 km/h |
Wznoszenie maksymalne |
6,5 m/s |
Rozbieg |
88 m |
Dobieg |
148 m |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej |
9,2 l/h |
Pojemność zbiorników paliwa |
60 lub 100 l |
Zasięg |
ok 1200 km (przy standardowych zbiornikach paliwa) |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
{jcomments on}
|