Kto może być pilotem samolotu ultralekkiego?

Osoba dorosła w naszym kraju musi posiadać świadectwo kwalifikacji pilota ultralekkiego statku powietrznego wydawane przez ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) lub posiadać uznanie zagranicznej licencji (również wydawane przez ULC).

Gdzie i jak zdobyć uprawnienia do pilotowania samolotu ultralekkiego?

W tym celu należy odbyć szkolenie w szkole pilotażu, polskiej lub zagranicznej. Przed ukończeniem szkolenia trzeba przejść badania lotniczo-lekarskie i zaliczyć kurs teoretyczny. Całość szkolenia kończy się zdaniem egzaminu teoretycznego i praktycznego. Czas szkolenie to minimum 28 godz. Po wyszkoleniu się i uzyskaniu świadectwa kwalifikacji można wykonywać loty z pasażerami.

Czy ultralightem można podróżować za granicę?

Tak. Przepisy UL jak najbardziej dopuszczają możliwość wykonywania lotów międzynarodowych. Ostatni start z terytorium Polski i pierwsze lądowanie na terytorium obcego państwa musi się odbyć na lotnisku zapewniającym odprawę paszportową bądź również odprawę celną.

Czy ultralightem można startować z miejsca innego niż lotnisko aeroklubowe?

Tak. Wcześniej jednak należy wykonać kilka formalności. Prywatne, legalne lądowisko nazywa się "inne miejsce przystosowane do startów i lądowań". Należy wykonać odpowiednią instrukcję według opublikowanego wzoru, wykonać mapkę z zaznaczonym pasem startów i lądowań, opisać charakterystyką terenu i pobliskich przeszkód oraz określić procedury startów i lądowań. Nie jest wymagana żadna infrastruktura na lądowisku. Tak przygotowana instrukcja zostaje zatwierdzona przez ULC i ma ona charakter oświadczenia. Do instrukcji dołącza się oświadczenie właściciela terenu oraz terenowego organu administracji państwowej (wójta, sołtysa itp.) o braku przeszkód prawnych na działalność lotniczą na tym terenie. Wszelkie formalności można przygotować w przeciągu kilku dni. Urzędowa opłata lotnicza wynosi ok. 2-3 tys zł.

Czy należy o prywatnych lotach z prywatnego lądowiska za każdym powiadamiać o locie?

Nie, jeśli lądowisko leży poza przestrzenią kontrolowaną, lub aktywnymi strukturami elastycznego zarządzania przestrzenią. Chyba, że życzysz sobie mieć zapewnione służby alarmowe i służby informacji powietrznej.

Jaką szkołę pilotażu wybrać?

Przede wszystkim posiadającą certyfikat na szkolenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Jaki samolot ULL wybrać?

To zależy od preferencji przyszłego pilota. Na dzień dzisiejszy na rynku znajduje się już sporo ciekawych konstrukcji, które zaspokoją oczekiwania nawet tych najbardziej kapryśnych pilotów. Głównym wyznacznikiem jest suma pieniędzy.

[1] ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 25 kwietnia 2005 r (Dz. U. z dnia 17 czerwca 2005 r.) w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

[2] ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 września 2003 r w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z dnia 19 września 2003 r.).