Producent / Kraj:

Flying Machines / Czechy

Model:

FM250 Vampire

 

 

fm250vampire

 

1. Historia modelu

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot FM250 Vampire to dwumiejscowy, ultralekki, dolnopłat konstrukcji kompozytowej. Posiada stałe, trzypunktowe podwozie ze sterowanym kółkiem przednim.
  • Niską masę własną osiągnięto dzięki wykorzystaniu konstrukcji „kanapkowej” z włókien szklanych, kompozytów węglowych i żywic epoksydowych.
  • Konstrukcja kadłuba typu „Sandwich Oval” - konstrukcja przekładkowa. Przekrój poprzeczny kadłuba ma kształt owalu, co daje dobry stosunek mocy i wagi do oporu aerodynamicznego samolotu.
  • Skrzydła typu skorupowego utrzymują się na dwóch dźwigarach - jednym głównym i jednym pomocniczym – oba wykonane są z włókien węglowych. Główne dźwigary są połączone w centralnej części kadłuba.
  • Do dźwigara pomocniczego, mocowanego śrubami do kadłuba, zawieszone są lotki oraz klapy.
  • Usterzenie ogonowe w układzie klasycznym wykonane jest z materiałów kompozytowych.
  • Na kołach podwozia głównego zainstalowano efektywne, hydrauliczne hamulce tarczowe, którymi operuje się za pomocą poręcznej dźwigni na drążku sterowym.
  • Na życzenie klienta, koła mogą być wyposażone w aerodynamiczne owiewki.
  • W wersji podstawowej zintegrowany zbiornik paliwa o pojemności 65 litrów umieszczony w prawym skrzydle (na zamówienie Flying Machines wykonuje instalację z dwoma zbiornikami, po jednym na skrzydło).

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • wariometr
  • chyłomierz
  • busola magnetyczna
  • paliwomierz
  • system monitorujący pracę silnika TL - 3724

Wyposażenie opcjonalne:
  • drugi zbiornik paliwa w skrzydle
  • osłona stożkowa śmigła
  • ogrzewanie kabiny
  • przyciemniana osłona kabiny
  • światła stroboskopowe
  • światła lądowania
  • aerodynamiczne owiewki na koła
  • system holowniczy do szybowców
  • elektroniczne przyrządy pilotażowo-nawigacyjne oraz silnikowe firmy Dynon
  • do wyboru kilka radiostacji, transponderów oraz urządzeń GPS
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot wyposażony jest w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM oraz w trzyłopatowe śmigło przestawialne na ziemi Woodcomp Classic. Do wyboru jest także silnik Rotax 912 ULS o mocy 100 KM oraz dwu- lub trójłopatowe śmigło przestawialne w locie.

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 
3. Schemat  

fm250vampire3d

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu FM250 Vampire
Silnik, producent Rotax 912UL lub 912 ULS
Maksymalna moc 80 lub 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
7,80 m
Długość 6,26 m
Wysokość 2,16 m
Masy
 
Masa własna
265 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 207,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym b.d.
Prędkość podróżna 180 - 220 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 4 - 7 m/s
Długość startu na bramkę 15 m b.d.
Długość lądowania znad przeszkody 15 m b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 65 lub 100 l
Zasięg 800 - 1200 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.


Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}