Producent / Kraj:

Flying Machines / Czechy

Model:

B612

 

 

B612

 

1. Historia modelu

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot B612 jest ultralekkim, jednoosobowym dolnopłatem z chowanym podwoziem. 
  • Konstrukcję kadłuba stanowi stalowa spawana kratownica przestrzenna, pokryta płótnem typu "ceconite".
  • Centralna sekcja kadłuba zawiera wzmocnienia pod główne golenie podwozia oraz mechanizm chowania i wypuszczania podwozia, znajdujący się pod siedzeniem pilota.
  • Skrzydło konstrukcji jednodźwigarowej wykonane z kompozytów szklano-epoksydowych. Dźwigary wykonane z włókien węglowych.
  • Usterzenie w układzie klasycznym. Wykonane w całości z kompozytów.
  • Podwozie wykonane ze stalowych spawanych elementów, wyposażonych w amortyzatory hydrauliczne. Chowanie i wypuszczanie podwozia odbywa się ręcznie.
  • Kółko przednie sterowane.
  • Zbiornik paliwa o pojemności 30 litrów znajduje się w przedniej części kadłuba, pomiędzy ścianą ogniową silnika, a tablicą przyrządów.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Brak danych.

Silnik:
Samolot przystosowany jest do montowania silników o mocach od 28 KM do 80 KM. Fabrycznie wyposazony jest on jednak w silnik Rotax 503 o mocy 50 KM.

 


2.3. Warianty

Brak.

 

 
3. Schemat  

B6123d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu B612
Silnik, producent Rotax 503
Maksymalna moc 50 KM
Płatowiec 1 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
6,90 m
Długość 4,80 m
Wysokość b.d.
Masy
 
Masa własna
175 kg
Maksymalna masa startowa 300 kg
Masa użyteczna 125 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 250 km/h
Prędkość podróżna 200 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 9 m/s
Długość startu na bramkę 15 m b.d.
Długość lądowania znad przeszkody 15 m b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 30 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}