Producent / Kraj:

FK-Lightplanes / Niemcy

Model:

FK9

 

 

FK9MKIV

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot FK9 do dwumiejscowy, ultralekki górnopłat ze stałym podwoziem, dostępnym zarówno w wersji z kółkiem przednim, jak i ogonowym.
  • Skrzydła o obrysie prostokątnym, podparte zastrzałem.
  • Skrzydła wyposażone w trzy pozycyjne klapy oraz lotki.
  • Kółko przednie/tylne sterowane (połączone z pedałami steru kierunku)
  • Przestrzeń bagażowa o maksymalnej ładowności 10 kg znajduje się za fotelami pilotów.
  • Zbiorniki paliwa zamontowane w kadłubie bądź w skrzydłach w zależności od wariantu samolotu.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce, obsługiwane za pomocą dźwigni w centralnej konsoli w kokpicie.
  • Standardowo wyposażony w spadochronowy system ratunkowy.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów (wariant FK9 MK IV):

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • wariometr
  • chyłomierz
  • obrotomierz
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów

 

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów w opcji "Comfort" (wariant FK9 ELA):

  • elektroniczny wyświetlacz EFIS
  • wielofunkcyjny wyświetlacz ciekłokrystaliczny MID
  • elektroniczny wyświetlacz parametrów pracy silnika EMS
  • nawigacja GPS
  • przyrządy analogowe: prędkościomierz i wysokościomierz
  • radiostacja
  • transponder

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • na życzenie klienta wyposażenie tablicy przyrządów może być dowolnie modyfikowane i zawierać może zarówno przyrzady analgoowe, jak i wyświetlacze ciekłokrystaliczne typu "glass-cockpit"
  • wariant FK9 ELA ma również drugą opcję wyposażenia przyrządowego "Cruiser"

Opcjonalne wyposażenie samolotu:
  • ogrzewanie kabiny
  • dodatkowe zbiorniki paliwa w skrzydłach

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM.

 

 

2.3. Warianty

FK9 MK IV - wariant dedykowany do szkoleń oraz do specjalnego przeznaczenia (możliwość zamontowania pływaków, płóz, zaczepu do holowania szybowców, a także wybór opcji podwozia z kółkiem tylnym). Wersja ta standardowo posiada dwa zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 60 litrów, zabudowane w kadłubie za fotelami pilotów. Opcjonalnie dostępne są także dodatkowe zbiorniki w skrzydłach o pojemności 20 litrów każdy (wówczas całkowita pojemność wynosi 100 litrów).

FK9 ELA - wariant dedykowany dla prywatnych właścicieli, który ze względu na jego bogatsze wyposażenie ma umożliwiać szybkie oraz bezpieczne przemieszczanie z miejsca na miejsce. Lepsze osiągi (zasięg, prędkość) oraz komfort podróży są dodatkowymi atutami. W tej wersji dostępne są dwie opcje instalacji paliwowej. Pierwsza z nich jest identyczna, jak w wersji MK IV (60 litrów w kadłubie i 40 litrów w skrzydłach). Drugą opcją są zbiorniki paliwa zabudowane tylko w skrzydłach o łącznej pojemności 78 litrów.

 

 

 
3. Schemat  

FK9MKIV3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu FK9 MK IV
FK9 ELA
Silnik, producent Rotax 912 UL/ULS Rotax 912 UL/ULS
Maksymalna moc 80/100 KM 80/100 KM
Płatowiec Górnopłat, 2 osobowy,
Wymiary    
Rozpiętość skrzydeł 9,85 m 9,85 m
Długość 5,94 m 5,98 m
Wysokość 2,15 m 2,15 m
Masy    
Masa własna 268 kg 271 kg
Maksymalna masa startowa (z systemem ratunkowym) 472,5 kg 472,5 kg
Masa użyteczna 204,5 kg 201,5 kg
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym b.d. b.d.
Prędkość podróżna - 75% mocy 192/197 km/h 194/201 km/h
Prędkość minimalna 64 km/h 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 5/7,5 m/s 5/7,5 m/s
Rozbieg 220/175 m 220/175 m
Dobieg b.d. b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 60/100 l 60/100/78 l
Zasięg b.d. b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}