Producent / Kraj:

FK-Lightplanes / Niemcy

Model:

FK14 Polaris

 

 

fk14polarisfoto

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot FK14 Polaris to ultralekki, dwumiejscowy dolnopłat ze stałym podwoziem, które dostępne jest w wersji z kółkiem przednim lub ogonowym.
  • Kadłub wykonany głównie z włókien węglowych i szklanych w technologii przekładkowej "sandwich" z rdzeniem o strukturze plastra miodu.
  • Skrzydła wykonane w tej samej technologii wyłącznie z włókien węglowych.
  • Stateczniki oraz powierzchnie sterowe wykonane z aluminium, klejone oraz nitowane.
  • Kratownica mocująca silnik oraz przednia goleń podwozia wykonane ze stalowych rur według konwencjonalnego lotniczego standardu.
  • Skrzydła o obrysie prostokątnym z trapezowymi końcówkami są łatwo i szybko demontowalne w celach transportu lub przechowywania samolotu. Końcówki zakończone wingletami.
  • Klapy trójpozycyjne typu Fowler napędzane elektryczne.
  • Przestrzeń bagażowa za fotelami pilotów.
  • Przednie/tylne kółko połączone z pedałami steru kierunku.
  • Zdwojone sterownice umożliwiają pilotowanie samolotu z lewego lub prawego fotela.
  • Podwozie stałe w układzie z kółkiem przednim lub ogonowym.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce, obsługiwane za pomocą dźwigni umieszczonej w centralnej konsoli w kokpicie.
  • Zbiorniki paliwa o pojmeności 65 litrów umieszczone są w skrzydłach.
  • Spadochronowy system ratunkowy w standardzie.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkośćiomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • wariometr
  • chyłomierz
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik temperatury oleju
  • elektroniczny wyświetlacz parametrów pracy silnika

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • do wyboru klienta są 4 różne układy wyposażenia tablicy przyrządów, zawierające między innymi: elektroniczne wyświetlacze EFIS, wyświetlacze wielofunkcyjne, wyświetlacze parametrów lotu oraz nawigacja GPS

Opcjonalne wyposażenie samolotu:
  • powiększony zbiornik paliwa o pojemności 78 litrów
  • ogrzewanie kabiny

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

 
3. Schemat  

fk14polaris3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu FK14 Polaris
Silnik, producent Rotax 912 UL / ULS
Maksymalna moc 80 / 100 KM
Płatowiec 2 osobowy dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,10 m
Długość 5,69 m
Wysokość 2,00 m
Masy  
Masa własna
275 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 197,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym b.d.
Prędkość podróżna - 75% mocy 235 / 243 km/h
Prędkość minimalna 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 5,5 / 7,5 m/s
Rozbieg 205 / 180 m
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 65 lub 78 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}