Producent / Kraj:

FK-Lightplanes / Niemcy

Model:

FK12

 

 

fk12cometfoto

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot FK12 jest ultralekkim dwupłatowcem. Posiada dwa miejsca w układzie tandem oraz stałe podwozie z kółkiem ogonowym.
  • Kadłub konstrukcji kratownicowej, wykonany ze spawanych stalowych rur, a także wytłoczek z aluminium oraz tworzyw sztucznych.
  • Skrzydła wykonane z materiałów kompozytowych.
  • Skrzydła o skosie tylnym. W próbach statycznych przeszły pomyślnie testy pod obciążeniem +16/-8 g, co jest wynikiem znacznie przekraczającym wymagania przepisowe dla klasy samolotów ultralekkich. Ponadto analizy obciążeniowe spełniają wymogi FAR23 dotyczące podstawowej akrobacji.
  • Skrzydła mogą być składane do tyłu (wzdłuż kadłuba) w celu łatwego transportu oraz przechowywania samolotu w mniejszych pomieszczeniach.
  • Skrzydła wyposażone w aluminiowe klapolotki, które mogą być ustawiane w trzech pozycjach.
  • Kółko tylne połączone z pedałami steru kierunku.
  • Sterownice zdwojone. Dowódca samolotu zajmuje tylny fotel.
  • Przestrzeń bagażowa o ładowności 8 kg znajduje się przed przednią tablicą przyrządów.
  • Kilka opcji osłony kabiny (jednolita dla dwóch miejsc, częściowo lub całkowicie odkryte itp).
  • Zbiornik paliwa o pojemności 42 litry zabudowany jest w przedniej części kadłuba pod przednią tablicą przyrządów.
  • Koła wyposażone w hamulce, obsługiwane za pomocą dźwigni na pedałach steru kierunku.
  • Spadochronowy system ratunkowy w wyposażeniu standardowym.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • obie tablice przyrządów zawierają zestaw podstawowych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych

 

Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:

  • na życzenie klienta samolot może być doposażony w szereg dostępnych dodatkowych przyrządów analogowych i cyfrowych

Opcjonalne wyposażenie samolotu:
  • ogrzewanie kabiny
  • przestrzeń bagażowa w tylnej części kadłuba za fotelem pilota
  • powiększony zbiornik paliwa o pojemności 58 litrów
  • dźwignia hamulcy umieszczona na drążku sterowniczym

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie.

 

 

2.3. Warianty

FK12 Comet - wersja podstawowa

FK12 Limited - jest jednoosobową modyfikacją wersji "Comet". Posiada zmodyfikowane skrzydła dla zwiększenia prędkości kątowej przechylania oraz polepszenia charakterystyk przy niskich prędkościach lotu. Zmieniono także końcówki skrzydeł, usterzenie poziome oraz pionowe, podwozie główne oraz owiewkę kabiny, którą wykonano jako pojedynczy element w technologii wytłaczania szkła organicznego. Wersja "Limited" posiada także wyposażenie Dynon D180 typu "glass-cockpit" oraz dodatkową przestrzeń bagażową za tylnym fotelem pilota. W standardzie tego wariantu jest także silnik Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Ze względu na fakt, że wersji "Limited" samolot jest jednoosobowy, w Polsce nie może być zarejestrowany w klasie ultralekkiej, lecz jako typ "specjalny".

 

 

 
3. Schemat  
fk12comet3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu FK12 Comet
FK12 Limited
Silnik, producent Rotax 912 UL/ULS Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 80/100 KM 100 KM
Płatowiec - w układzie dwupłatu 2 osobowy 1 osobowy
Wymiary    
Rozpiętość skrzydeł 6,70 m 6,70 m
Długość 5,60 m 5,80 m
Wysokość 1,95 m 1,95 m
Masy    
Masa własna 265 kg 295 kg
Maksymalna masa startowa (z systemem ratunkowym) 472,5 kg 540 kg
Masa użyteczna 207,5 kg 245 kg
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym b.d. b.d.
Prędkość podróżna - 75% mocy 177/184 km/h 185 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 4,5/7 m/s 7 m/s
Rozbieg 200/180 m 180 m
Dobieg b.d. b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 42/58 l 42/58 l
Zasięg b.d. b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}