Producent / Kraj:

Fantasy Air / Wielka Brytania

Model:

Allegro SW

 

 

fantasyallegro

 

1. Historia modelu

Pierwszy lot tego samolotu odbył sie w 1995 roku. Wówczas nosił on nazwę "Cora". Obecnie na całym świecie lata około 500 egzemplarzy tego typu samolotu.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Allegro SW to ultralekki, dwumiejscowy, zastrzałowy górnopłat. Posiada stałe, trzypunktowe podwozie z kółkiem przednim. Cała konstrukcja samolotu oparta jest o kompozyty kevlarowe z metalowym płatem.
  • Kadłub wykonany z kompozytów o strukturze plastra miodu.
  • Skrzydło jest metalowe, jednodźwigarowe z dźwigarkiem pomocniczym do którego są mocowane klapy przestawiane elektrycznie na 15 i 50 stopni.
  • Usterzenie w układzie "T" metalowe. Ster wysokości wyposażony w elektrycznie przestawiany trymer.
  • Podwozie trójkołowe z kołem przednim osłonięte owiewkami. Golenie podwozia głównego wykonane są z kompozytu Kevlarowego, a całe podwozie amortyzowane jest krążkami gumowymi.
  • Koła podwozia głównego są hamowane hydraulicznie hamulcami tarczowymi.
  • Tapicerowana kabina.
  • Zbiornik paliwa o pojemości 63 litrów umiejscowiony jest w kadłubie.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:
Przyrządy pilotażowo-nawigacyjne:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • wariometr
  • chyłomierz
  • busola magnetyczna
Przyrządy silnikowe:
  • obrotomierz
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • paliwomierz

Wyposażenie opcjonalne:
  • elektroniczne wyświetlacze pilotażowo-nawigacyjne EFIS (Electronic Flight Instrument System) firmy Dynon - "glass cockpit"
  • elektroniczne wyświetlacze parametrów pracy silnika TL Electronics EMS

Silnik:
Samolot wyposażony jest w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM oraz w trzyłopatowe śmigło Sport Prop.

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 
3. Schemat  

 

fantasyallegro3d

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu FantasyAir Allegro SW
Silnik, producent Rotax 912UL
Maksymalna moc 80 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,60 m
Długość 6,10 m
Wysokość 2,10 m
Masy
 
Masa własna
268 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg
Masa użyteczna 182 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym b.d.
Prędkość podróżna 165 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 5 m/s
Długość startu na bramkę 15 m 250 m
Długość lądowania znad przeszkody 15 m 220 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 12 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 63 l
Zasięg ok. 800 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}