Producent / Kraj:

Direct Fly s.r.o. / Czechy

Model:

Alto

 

 

directflyalto

 

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Alto jest dwumiejscowym dolnopłatem o całkowicie metalowej konstrukcji. Standardowo wyposażony jest w trzypunktowe podwozie z kółkiem przednim. Na zamówienie klienta może mieć ono także układ dwóch goleni przednich z kółkiem tylnym. W samolocie może też zostać zabudowany spadochronowy system ratunkowy.
  • Skrzydło o obrysie prostokątnym z dźwigarem głównym oraz tylnym pomocniczym, pokryte blachą duralową. Skrzydło wyposażone w klapy typu szczelinowego. Na końcówkiach skrzydeł znajdują się winglety. 
  • Kadłub konstrukcji półskorupowej, nitowanej. Centropłat łączony z częścią nośną kadłuba za pomocą sześciu śrub po każdej stronie.
  • Usterzenie w układzie klasycznym ma konstrukcję całkowicie metalową nitowaną. 
  • Sterowanie odbywa się za pomocą wolantu. Płaszczyzny sterowe napędzane poprzez układ łańcuchów, popychacz oraz cięgien. Występuje także wersja z drążkiem zamiast wolantu.
  • Klapy oraz trymer wysokości napędzane elektrycznie.
  • Występują dwie wersje podwozia samolotu: ze sterowanym kółkiem przednim (wersja TG) oraz z kółkiem ogonowym (TW). Koła podwozia głównego zamocowane są na kompozytowych sprężystych goleniach oraz wyposażone są w hamulce hydrauliczne.
  • Zbiorniki paliwa zintegrowane ze skrzydłami. Łączna pojemność zbiorników wynosi 105 litrów.
  • Osłona kabiny wykonana jest z pleksiglasu i odsuwana jest do przodu. Może być na życzenie barwiona na błękitno i wyposażona w okienka wentylacyjne.
  • Przestrzeń bagażowa z tyłu kabiny.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne zależy od klienta. Na życzenie mogę zostać zamontowane przyrządy pilotażowo-nawigacyjne oraz silnikowe typu "glass-cockpit".

Wyposażenie dodatkowe:
  • Spadochronowy system ratunkowy.

Silnik:
Samolot może być wyposażony w jeden z dostępnych silników: Rotax 912 UL (80 KM), Rotax 912 ULS (100) KM,  Jabiru 2200 (80 KM) lub Jabiru 3300 (120 KM).

 


2.3. Warianty

Alto TG - z kółkiem przednim

Alto TW - z kółkiem tylnym

Alto 912 - z silnikiem Rotax 912

 

 

 

 
3. Schemat  

 

SCHEMAT NIEDOSTĘPNY

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Alto TW
Alto TG
Alto 912
Silnik, producent Jabiru 3300 Jabiru 3300 Rotax 912
Maksymalna moc 120 KM 120 KM 80 KM
Płatowiec Dolnopłat, 2 osobowy,
Wymiary      
Rozpiętość skrzydeł 7,70 m 7,70 m 7,70 m
Długość 6,35 m 6,35 m 6,35 m
Wysokość 1,8 m 2,15 m 2,15 m
Masy      
Masa własna 285 kg 292 kg 287 kg
Maksymalna masa startowa 472 kg 472 kg 472 kg
Masa użyteczna 187 kg 280 kg 185 kg
Osiągi samolotu      
Prędkość maksymalna w locie poziomym 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy 210 km/h 200 km/h 190 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h 65 km/h 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 7,5 m/s 7 m/s 5,5 m/s
Rozbieg 80 m 80 m 90 m
Dobieg 150 m 150 m 150 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 105 l 105 l 105 l
Zasięg b.d. b.d. b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.