Producent / Kraj:

Bestoff Aircraft / Francja

Model:

Skyranger

 

 

skyvfunphoto2

 

 

1. Historia modelu

Skyranger został zaprojektowany w połowie lat 90' przez Philippe Prevot'a w Toulouse - stolicy francuskiego przemysłu lotniczego. Celem projektu było stworzenie ultralekkiego samolotu o wysokich osiągach, przy jednoczesnym zachowaniu możliwe najprostszej konstrukcji, która miała umożliwiać bardzo łatwy montaż, obsługę bieżącą oraz naprawię każdemu użytkownikowi na całym świecie. W roku 1998 produkcję rozszerzono o Ukrainę, gdzie do dziś ukraińska firma Aeros wytwarza go na licencji francuskiej i oferuje w zestawie do samodzielnego montażu.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Skyranger jest dwumiejscowym zastrzałowym górnopłatem, z zamkniętą kabiną oraz stałym trzypunktowym podwoziem z przednim kółkiem.
  • Każde skrzydło posiada dwa dźwigary.
  • Skrzydła pokryte są płótnem z poliestru typu Dracon.
  • Kadłub konstrukcji kratownicowej wykonano z aluminiowych rurek, łączonych za pomocą przekładek oraz śrub.
  • Część ogonowa (statecznik poziomy, pionowy oraz ster wysokości i kierunku) wykonane są jako gotowe elementy.
  • Pokrywy silnika wykonano z włókna szklanego.
  • Hydrauliczny układ hamulcowy na kołach podwozia głównego. Kółko przednie sterowane.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie Skyrangera w bardzo dużym stopniu zależy od życzenia indywidualnego klienta. W dodatkowo płatnych opcjach znajdują się między innymi:

  • różne kolory płótna
  • zastosowanie płótna typu Xlam
  • zamontowanie pływaków do lądowania na zbiornikach wodnych
  • układ podwozia z tylnym kółkiem
  • spadochron ratunkowy
  • wiele rodzajów silników
  • ogrzewanie kabiny
  • podgrzew gaźnika
  • owiewki na koła
  • inne

 

2.3. Warianty

  • Skyranger V Fun - to oryginalna wersja Skyrangera z 1990 roku z jego oryginalną prostotą budowy.
  • Skyranger V Max - jest to wersja przeznaczona na rynek Brytyjski, która powstała w celu otrzymania homologacji samolotu w Wielkiej Brytanii. Odróżnia go dodatkowy statecznik pionowy zamontowany pod spodem części ogonowej oraz nowy ster kierunku.
  • Skyranger Swift - to wersja rozwojowa Skyrangera V Max, zoptymalizowana tak, by możliwe najlepiej wykorzystać montowane w niej silniki o mocy 80 oraz 100 KM. Swift posiada krótsze skrzydła, co zwiększa prędkość przelotową w stosunku do poprzednich wersji Skyrangera.

 

 

   

3. Schemat

Skyranger Swift

 

3D_swift2

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Skyranger V Fun / V Max Skyranger Swift
Silnik, producent Rotax 912 Rotax 912S
Maksymalna moc 80 KM 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat 2 osobowy, górnopłat
Wymiary    
Rozpiętość skrzydeł 9,5 m 8,5 m
Długość 5,5 m 5,5 m
Wysokość 2,4 m 2,4 m
Masy    
Masa własna ok. 250 kg ok. 260 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg 450 kg
Masa użyteczna ok. 200 kg ok. 190 kg
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym 160 km/h 185 km/h
Prędkość podróżna 130 km/h 145 km/h
Prędkość minimalna 59 km/h 63 km/h
Wznoszenie maksymalne 5,5 m/s 5,5 m/s
Długość startu na bramkę 15 m 254 m 280 m
Długość lądowania znad przeszkody 15 m 250 m 282 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 12 l/h 12 l/h
Pojemność zbiorników paliwa b.d. b.d.
Zasięg 640 km 720 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.