Producent / Kraj:

Aveko s.r.o. (Ltd.) / Czechy

Model:

VL-3 Sprint

 

 

avekovl3

 

 

1. Historia modelu

Projekt samolotu VL-3 powstał w firmie VANESSA s.r.o. z Litomyśla i początkowo produkowany był przez firmę Karel Klenor - KLN w miejscowości Chocen w Czechach. Jednakże w roku 2007 produkcję przejęła firma Aveko z Brna. Elementy kompozytowe do budowy tego samolotu wciąż jednak wytwarzane są w Choceniu, ze względu na duże doświadczenie produkcyjne tamtejszej fabryki. Wyprodukowano juz ponad 80 modeli tego typu.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • VL-3 to dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji całkowicie kompozytowej, z trzypunktowym podwoziem z kółkiem przednim. Do wyboru jest wersja z podwoziem stałym lub chowanym.
  • Kadłub konstrukcji skorupowej wykonany całkowicie z włókien węglowych.
  • Skrzydło wolnonośne o obrysie trapezowym. Dźwigary wykonane z rowingu węglowego. Skrzydła konstrukcji skorupowej (brak żeber) wykonane z kompozytów szklanych i węglowych metodą przekładkową "sandwich".
  • Lotki oraz klapy napędzane za pomocą popychaczy.
  • Skrzydła montowane do kadłuba za pomocą wsporników oraz sworzni.
  • W skrzydłach znajdują się dwa zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 90 lub 120 litrów.
  • Usterzenie w układzie klasycznym. Konstrukcja stateczników podobna do konstrukcij skrzydeł. Statecznik poziomy demontowalny. Statecznik pionowy stanowi integralną część skorupy kadłuba.
  • Trymer steru wysokości zamontowany na prawej części steru. Napędzany mechanicznie poprzez cięgno.
  • Stery wysokości napędzany popychaczami. Ster kierunku napędzany poprzez cięgna.
  • Do wyboru podwozie stałe lub hydraulicznie chowane. W przypadku podwozia stałego opcjonalnie można zamówić aerodynamiczne owiewki na koła.
  • W przypadku podwozia chowanego, pompa hydrauliczna napędzana jest silnikiem elektrycznym (działa nawet w przypadku awarii silnika samolotu). Chowanie lub wypuszczanie podwozia trwa 14 sekund. W przypadku awarii pompy hydraulicznej istnieje możliwość ręcznego wypuszczenia podwozia.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce hydrauliczne.
  • Wnętrze kokpitu wykonane z kombinacji włókien węglowych i aramidowych, zapewniając duże bezpieczeństwo załodze podczas awaryjnego lądowania.
  • Owiewka kabiny wykonana jako jeden element ze szkła akrylowego. Unoszona do góry przy pomocy sprężyn gazowych. W tylnej części kabiny za fotelami pilotów znajdują się dwa duże okna.
  • Dźwignia przepustnicy oraz trymera umiejscowione w centralnej konsoli pod tablicą przyrządów.
  • Dźwignia wychylenia klap (napędzanych mechanicznie) znajduje się pomiędzy fotelami pilotów.
  • Luk bagażowy za fotelami, dostępny z wnętrza kabiny.
  • Dwa drążki sterownicze.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Wyposażenie tablicy przyrządów zależy od wymagań indywidualnego klienta. Producent na życzenie może zainstalować podstawowy zestaw klasycznych, analogowych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych, jak i różne kombinacje wielofunkcyjnych wyświetlaczy.
  • Do wyboru są także różne rodzaje urządzeń GPS, radiostacji oraz transponderów, a także autopilot.

 

Wyposażenie samolotu:
  • Owiewka kabiny bezbarwna lub barwiona w odcieniu niebieskim, zielonym lub brązowym.
  • Każdy fotel wyposażony w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa.
  • System wentylacji i ogrzewania kabiny.

Wyposażenie opcjonalne:
  • Podgrzew rurki Pitote'a
  • Pedały steru kierunku oraz hamulce po stronie pasażera.
  • Siatka mocująca bagaż.
  • Spadochronowy system ratunkowy Galaxy.

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Klient może wybrać pomiędzy trójłopatowym śmigłem stałym, a dwu- lub trójłopatowaym śmigłem przestawialnym w locie.

 

 

2.3. Warianty

Wersja z podwoziem stałym lub hydraulicznie chowanym.

 

 

 

 
3. Schemat  

avekovl33d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Aveko VL-3 Sprint
Silnik, producent Rotax 912 UL lub 912 ULS
Maksymalna moc 80 lub 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
8,44 m
Długość 6,24 m
Wysokość 2,05 m
Masy  
Masa własna
319 kg
Maksymalna masa startowa 472 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 153 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 270 km/h
Prędkość podróżna 210-270 km/h
Prędkość minimalna 55 km/h
Wznoszenie maksymalne 6 m/s
Rozbieg 150 m.
Dobieg 100 m.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 8-12 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 90 lub 120 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}