Producent / Kraj:

Atec, v.o.s / Czechy

Model:

322 Faeta

 

 

321faeta

 

 

1. Opis

Atec 322 Faeta to górnopłat, który został wyposazony w trójkołowe podwozie. Samolot cechuje kztałt i konstrukcja która była inspirowana na modelu ATEC 122 ZEPHYR. Faeta zachowuje jego elegancki aerodynamiczny kształt i zbudowana jest z wykorzystaniem najlepszych materiałów węglowych. Mimo że wykonanie i przestronna kabina daje poczucie wyższej kategorii wagowej, samolot w rzeczywistości jest ultralekkim samolotem.

 
2. Schemat  

321faeta3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Atec 322 Faeta
Silnik, producent Rotax 912ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec dwuosobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,60 m
Długość 6,18 m
Wysokość 2,00 m
Masy  
Masa własna
300 kg
Maksymalna masa startowa 560 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 225 km/h
Prędkość przelotowa 200 km/h
Prędkość przeciągnięcia 64,4 km/h
Wznoszenie maksymalne 21 m/s

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.