Producent / Kraj:

Atec, v.o.s / Czechy

Model:

321 Faeta

 

 

321faeta

 

 

1. Historia modelu

Pierwszy lot próbny samolotu 321 Faeta odbył sie w roku 2003. Wygląd zewnętrzny jest niemal identyczny z samolotem 122 Zephyr, czyli flagowym modelem firmy Atec. Niemniej jednak model Faeta wyprodukowany został według nowej konstrukcji oraz technologii. W roku 2005 po wielu trudnych lotach testowych typ Atec 321 Faeta otrzymał certyfikację.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot 321 Faeta to dwumiejscowy, wolnonośny dolnopłat ze stałym trzypunktowym podwoziem z kółkiem przednim. Konstrukcja ta wywodzi się z legandarnego, poprzedniego modelu firmy ATEC - 122 Zephyr. Model 321 Faeta posiada elegancką i aerodynamiczną sylwetkę modelu Zephyr, czerpiąc jednocześnie korzyści z zastosowania nowoczesnych kompozytów węglowych do produkcji nowego modelu. 
  • Skrzydło o obrysie trapezowym, skośne do tyłu i o stałym profilu wzdłuż całej rozpiętości. Konstrukcja skrzydła to wzmocniona skorupa z włókna węglowego wykonana w technologii przekładkowej "sandwich". Dźwigar skrzydła wykonany jest z twardego drewna nasyconego żywicą syntetyczną.
  • Klapy typu szczelinowego mogą być napędzane mechanicznie lub elektrycznie.
  • Kadłub konstrukcji skorupowej z włókna węglowego, wzmacnianej wręgami wykonanymi w technologii "sandwich". 
  • Usterzenie samolotu w układzie "T", w całości wykonane z kompozytów. Usterzenie poziome o obrysie trapezowym, wyposażone w trymer wysokości o napędzie mechanicznym lub elektrycznym. Usterzenie pionowe stanowi integralną część kadłuba.
  • Golenie podwozia głównego wykonane jako kompozytowe resory. Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe.
  • Sterowana goleń przednia wykonana z kompozytów oraz stalowych rurek. Na wszystkich kołach zainstalowane są aerodynamiczne owiewki.
  • Podwójne sterownice.
  • Lotki, klapy oraz ster wysokości napędzane za pomocą układu dźwigni oraz popychaczy. Ster kierunku napędzany stalowymi cięgnami. 
  • Zbiornik paliwa o pojemności 70 litrów może być wykonany jako integralna część kadłuba lub jako dwa zbiorniki (po 50 litrów każdy), zabudowane wewnątrz skrzydeł.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne dostosowywane jest do potrzeb indywidualnego klienta. W ofercie znajdują się zarówno przyrządy analogowe, jak i bardziej wyszukane systemy elektroniczne. Te ostatnie mogą obrazować parametry lotu i silnika oraz informacje nawigacyjne, by w całości stanowić wyposażenie typu "glass-cockpit".
  • Opcjonalnym wyposażeniem mogą być także: automatyczny pilot, różne rodzaje radiostacji, transponderów, nadajniki ELT.

 

Wyposażenie samolotu:

  • Kabina wyposażona jest w efektywną wentylację.
  • Wiatrochron wykonany z pleksiglasu otwiera się do góry i w tył. Elektroniczny układ nie pozwala na uruchomienie silnika, jeżeli kabina nie jest poprawnie zamknięta.
  • Podstawowa wersja wiatrochronu jest bezbarwna. Na zamówienie może zostać barwiona na jeden z dostępnych kolorów. Podobnie obicie foteli oraz wykończenie kokpitu.
  • Regulowane fotele oraz pedały steru kierunku.
  • Spadochronowy system ratunkowy - opcjonalnie.

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także dwu- lub trzyłopatowe śmigło o skoku przestawialnym na ziemi lub w locie.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

 

 
3. Schemat  

321faeta3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Atec 321 Faeta
Silnik, producent Rotax 912ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,60 m
Długość 6,20 m
Wysokość 2,00 m
Masy  
Masa własna
278 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg (bez systemu ratunkowego)
Masa użyteczna 172 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 255 km/h
Prędkość podróżna 227 km/h
Prędkość minimalna 52 km/h
Wznoszenie maksymalne 7 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa (160 / 200 km/h) 8 / 14 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 70 lub 2x50 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.