Producent / Kraj:

Atec, v.o.s / Czechy

Model:

212 Solo

 

 

212solo

 

 

1. Historia modelu

Model Solo powstał z myślą o prawdziwych koneserach lotnictwa ultralekkiego. Dzięki jego zwrotności i manewrowości producent zapewnia niezapomniane wrażenia i dużą dawkę adrenaliny wszystkim użytkownikom tego samolotu.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot 212 Solo to ultralekki, jednomiejscowy, wolnonośny dolnopłat wykonany prawie w całości z kompozytów. Głównie wykorzystano włókna węglowe wzmacniane materiałami o strukturze plastra miodu. Całość wykonana w większości jako konstrukcja przekładkowa "sandwich". Efektem takiej technologii jest bardzo niska masa własna samolotu przy jednoczesnej dużej wytrzymałości i sztywności konstrukcji.
  • Skrzydło wolnonośne o obrysie trapezowym. Dźwigar główny wykonany z drewna bukowego, nasyconego żywicą syntetyczną. Pokrycie skrzydła to skorupa z włókna węglowego wykonana w technologii "sandwich". Skrzydło dodatkowo wzmacniane żebrami wykonanymi również z kompozytów. Klapy i lotki w całości kompozytowe. Centropłat wykonany ze spawanych stalowych rurek.
  • Kadłub konstrukcji skorupowej dodatkowo wzmacniany wręgami. Całość wykonana z kompozytów.
  • Usterzenie pionowe i poziome o obrysach trapezowych stanowią integralną część skorupy kadłuba.
  • Stałe dwupunktowe podwozie główne w układzie ze sterowanym kółkiem tylnym. Koła podwozia głównego wyposażone w aerodynamiczne owiewki oraz hydrauliczne hamulce tarczowe.
  • Lotki, klapy oraz ster wysokości napędzane za pomocą układu dźwigni i popychaczy. Ster kierunku napędzany za pomocą stalowych cięgien. 
  • Zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów zintegrowany z kadłubem, umiejscowiony w kokpicie pod nogami pilota.
  • Wiatrochron wykonany z pleksiglasu otwiera się do góry i w bok.

 

2.2. Wyposażenie

Wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Producent oferuje zestaw podstawowych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych.

 


Silnik:
Samolot może być wyposażony w dwusuwowy silnik Rotax 582 DCDI o mocy 65 KM lub czterosuwową jednostkę Rotax 912 UL o mocy 80 KM. Do obu silników montowane jest dwułopatowe śmigło o skoku przestawialnym na ziemi.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

 

 
3. Schemat  

212solo3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Atec 212 Solo
Silnik, producent Rotax 582 DCDI
Maksymalna moc 65 KM
Płatowiec 1 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
7,48 m
Długość 5,20 m
Wysokość 1,55 m
Masy  
Masa własna
200 kg
Maksymalna masa startowa 300 kg
Masa użyteczna 100 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h
Prędkość podróżna 200 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 7 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 15 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 50 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}