Producent / Kraj:

Atec, v.o.s / Czechy

Model:

122 Zephyr

 

 

122zephyr

 

 

1. Historia modelu

Model Zephyr był pierwszym samolotem ultralekkim wyprodukowanym przez firmę Atec. Powstał on w 1996 roku i przyczynił się do przełomu w technologii samolotów klasy ultralekkiej. Rok później Zephyr otrzymał swoją pierwszą nagrodę na salonie lotniczym w Jihlavie w Czechach. W roku 2000 samolot otrzymał certyfikat typu pod nazwą ZEPHYR 2000, by w roku 2007 otrzymać aktualną nazwę czyli Atec 122 Zephyr. Obecnie na całym świecie lata ponad 200 samolotów tego typu.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot 122 Zephyr to ultralekki, dwumiejscowy, wolnonośny dolnopłat o konstrukcji mieszanej. Posiada stałe trzypunktowe podwozie z kółkiem przednim. 
  • Skrzydło wolnonośne konstrukcji mieszanej. Do ok. połowy rozpiętości od nasady skrzydło ma obrys prostokątny. Dalej przechodzi w obrys trapezowy. Dźwigar główny wykonany z wielowarstwowego wzmacnianego drewna. Tylny dźwigar pomocniczy stanowi zamocowanie dla klap oraz lotek. Do wysokości dźwigara głównego, krawędź natarcia skrzydła pokryta jest kompozytem o strukturze przekładkowej "sandwich". Pozostałe powierzchnie skrzydeł pokryte są tkaniną z poliestru. Wbudowana w kadłub centralna kratownica wykonana ze spawanych stalowych rurek.
  • Kadłub konstrukcji skorupowej z włókna węglowego, wzmacniany wielowarstwowymi drewnianymi wręgami.
  • Usterzenie w układzie "T" konstrukcji mieszanej z wykorzystaniem kompozytów szklanych. Usterzenie poziome o obrysie trapezowym ma konstrukcję analogiczną do skrzydeł. Kesony statecznika wykonane z drewna. Trapezowy statecznik pionowy stanowi integralną część skorupy kadłuba. Ster kierunku wykonany całkowicie z kompozytu szklanego.
  • Trzypunktowe podwozie ze sterowanym kółkiem przednim. Golenie główne wykonane jako resory z kompozytu. Goleń przednia wykonana z kompozytu oraz metalowych rurek. Koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe. Aerodynamiczne owiewki zamontowane na wszystkich kołach.
  • Podwójne sterownice. Lotki, klapy oraz ster wysokości napędzane za pomocą układu dźwigni oraz popychaczy. Ster kierunku napędzany stalowymi cięgnami. 
  • Zbiornik paliwa zintegrowany z kadłubem.

 

2.2. Wyposażenie

Standardowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • chyłomierz poprzeczny
  • obrotomierz z licznikiem motogodzin
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • wskaźnik temperatury gazów wylotowych
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • wskaźnik poziomu paliwa

 

Wyposażenie samolotu:

  • Kabina wyposażona jest w efektywną wentylację.
  • Wiatrochron wykonany z pleksiglasu otwiera się do góry i w tył. Elektroniczny układ nie pozwala na uruchomienie silnika, jeżeli kabina nie jest poprawnie zamknięta.
  • Podstawowa wersja wiatrochronu jest bezbarwna. Na zamówienie może zostać barwiona na jeden z dostępnych kolorów. Podobnie obicie foteli oraz wykończenie kokpitu.
  • Regulowane fotele oraz pedały steru kierunku.

Wyposażenie opcjonalne:
  • elektryczny trymer i klapy
  • wariometr
  • radiostacja
  • transponder
  • GPS Garmin
  • inne przyrządy
  • ogrzewanie kabiny
  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także dwu- lub trzyłopatowe śmigło o skoku przestawialnym na ziemi lub w locie.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

 

 
3. Schemat  

122zephyr3d

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Atec 122 Zephyr
Silnik, producent Rotax 912ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,40 m
Długość 6,20 m
Wysokość 2,00 m
Masy  
Masa własna
275 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg (bez systemu ratunkowego)
Masa użyteczna 175 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 245 km/h
Prędkość podróżna 215 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 6,5 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa (140 / 180 km/h) 7 / 12 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 60 l
Zasięg b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}