Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


AT-3 kontra EV-97

W ostatnim czasie na rynku lekkich konstrukcji lotniczych błyskotliwe sukcesy zaczęły odnosić dwie, bardzo zbliżone do siebie konstrukcje. Mowa tu o polskim Aero AT-3 oraz czeskim Evektor-Aerotechnik EV-97 „Eurostar”. Oba samoloty są bardzo zbliżone do siebie pod względem kształtu, osiągów, wymiarów oraz ceny. Oba są standardowo napędzane tym samym silnikiem Rotax 912S o mocy startowej 98,5 KM (oficjalnie 100 KM), mocy trwałej 93,8 KM oraz przelotowej 71 KM.

ev97 na plywakach
EV-97 na pływakach,

Prototyp EV-97 został oblatany 31.05.1997r. Samolot jest certyfikowany wg przepisów czeskich UL-2, słowackich ULL-1 i niemieckich BFU. „Eurostar” jest dopuszczony do lotów dziennych VFR. W 2002r. opracowano odmianę wyposażoną w aluminiowe pływaki konstrukcji amerykańskiej ale produkowane w zakładach CAW Stare Mesto. Dotychczas wybudowano ponad 500 sztuk, z czego 9 lata w Polsce (w Częstochowie, Katowicach, Sławnie, Gdańsku i Poznaniu). EV-97 został uznany w 2003 roku "samolotem roku" w konkursie UK Flyer Magazin. Następnie firma Evektor, przeprowadziła prace nad dostosowaniem EV-97 do wymagań przepisów JAR-VLA, w wyniku których powstała zmodernizowana wersja EV-97 „SportStar”, zaprojektowana także pod kątem potrzeb rynku amerykańskiego (zmieniony profil płata, większe zbiorniki paliwa, itp.) Ogólnie zbudowano ponad 500 egzemplarzy samolotów „Eurostar” / „Sportstar”.

Aero AT-3 Jarosław kania

Aero AT-3

Aero AT-3 stanowi modyfikację poprzedniego modelu AT-2, konstrukcji prezesa i głównego konstruktora firmy, inż. Tomasza Antoniewskiego. Dwa prototypy AT-3 zbudowano w 1997 oraz 1998r. Jeden służył do prób statycznych a drugi do badań w locie. Od początku prace były prowadzone zgodnie z międzynarodowymi przepisami JAR-VLA. W maju 1999 r. samolot otrzymał Świadectwo Typu Nr BB-210 natomiast w czerwcu 1997 producent wystąpił do Głównego Inspektoratu Lotnictwa Cywilnego z wnioskiem o certyfikacje samolotu zgodną z europejskimi przepisami JAR-VLA. AT-3 otrzymał go, jako pierwszy samolot w Polsce, trzeci w Europie, oraz szósty na świecie. Użytkownicy polscy zamówili pięć AT-3, które dostarczono w 2002r. Pod koniec 2004r. renomowana brytyjska szkoła pilotażu Brooklands Flying Club (BFC) na historycznym lotnisku Sywell (pobliże Northampton), zakupiła dwa Aero AT-3, które zastąpiły tam równie nowoczesne ale znacznie droższe w zakupie i eksploatacji austriackie samoloty Diamond Aircraft DA-20 / DA-40.


Obydwie konstrukcje są w pełni metalowymi samolotami szkolenia podstawowego o doskonałej widoczności z kabiny oraz dobrych własnościach lotnych. Nie da się jednoznacznie stwierdzić, który jest lepszy. EV-97 zdaje się być szybszy oraz posiadać mniejszą prędkość przeciągnięcia, za to AT-3 posiada dużo większy zasięg. AT-3 jest dużo cięższy, jednak MTOW EV-97 wydaje się być sztucznie zaniżony w instrukcji, by zmieścił się on w wymaganych 450 kg dla samolotów lądowych, dwumiejscowych w kategorii UL. Uderzające jest podobieństwo kształtów obu konstrukcji. Gdyby nie drobne różnice w wyglądzie podwozia oraz osłony kabiny, można by je łatwo pomylić, nawet z bliskiej odległości. Również ceny AT-3 i EV-97 są porównywalne. W obu przypadkach kit zaawansowany, na wykończenie którego potrzeba ok. 600 roboczogodzin, kosztuje w granicach 30.000 Euro.

Jakub Marszałkiewicz


Zestawienie parametrów technicznych

Typ samolotu
AT-3
 EV-97
Silnik, producent
Rotax 912 S
 Rotax 912 S
Silnik moc 100 KM  100 KM
Ilość miejsc i rodzaj 2 osobowy, dolnopłat  2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
 
 
Rozpiętość skrzydeł
7,55 m
 
 8,10 m
Długość 5,88 m  5,98 m
Wysokość 2,23 m  2,34 m
Waga
 
 
Masa własna
350 kg
 262 kg
Ciężar maksymalny    
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna 215 km/h  225 km/h
Prędkość podróżna - 75% 200 hm/h  180 km/h
Wznoszenie maksymalne 3,7 m/s  5,5 m/s