Producent / Kraj:

Aerospool spol. s r.o. / Słowacja

Model:

WT-9 Dynamic

 

 

wt9dynamic

 

1. Historia modelu

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • WT-9 Dynamic to dwumiejscowy dolnopłat, który dzięki nowoczesnej konstrukcji (skorupowej wielowarstwowej) oraz wykorzystaniu kompozytów węglowych charakteryzuje się niską masą własną.
  • Jest jednym z niewielu typów samolotów ultralekkich, w których klient może wybrać pomiędzy wersją ze stałym lub hydraulicznie chowanym podwoziem.
  • Kadłub samolotu o konstrukcji skorupowej wielowarstwowej (typu "sandwich") wykonano głównie z włókna węglowego. 
  • Usterzenie w układzie klasycznym.
  • Podwozie główne w wersji stałej wykonano ze sprężystych, stalowych łuków. Opcjonalnie do wyboru jest podwozie chowane o napędzie hydraulicznym.
  • Sterowane kółko przednie.
  • W obu wersjach podwozie główne wyposażono w tarczowe hamulce hydrauliczne, uruchamiane dźwignią zabudowaną w centralnym panelu w kokpicie.
  • Sterownice zdwojone. W wersji podstawowej pedały steru kierunku nieregulowane.
  • Klapy oraz trymer napędzane mechanicznie. Dźwignie sterowania zabudowane w panelu centralnym w kokpicie.
  • Rama kabiny pilotów wykonana z kompozytu węglowego. Szerokość wewnątrz wynosi 115 cm.
  • Wiatrochron szwajcarskiej firmy Mecaplex, wykonany ze szkła akrylowego zapewnia bardzo dobrą widoczność z kabiny.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • obrotomierz
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • podgrzew gaźnika
  • owiewki na podwozie (wersja z podwoziem stałym)
  • ogrzewanie kabiny
  • przygotowanie kadłuba pod wyposażenie do holowania szybowca
  • wyposażenie do holowania szybowca
  • spadochronowy system ratunkowy
  • regulowane pedały steru kierunku
  • ciekłokrystaliczne wyświetlacze parametrów lotu - "glass-cockpit"

Silnik:
Samolot wyposażony jest w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM oraz w przestawialne na ziemi śmigło SR 200 firmy Woodcomp.

 

 

2.3. Warianty

Z podwoziem stałym lub hydraulicznie chowanym.

 

 

 
3. Schemat  

 

wt9dynamic3d

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu WT-9 Dynamic
Silnik, producent Rotax 912UL
Maksymalna moc 80 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,00 m
Długość 6,40 m
Wysokość 2,00 m
Masy
 
Masa własna
259 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg (bez systemu ratunkowego)
Masa użyteczna 191 kg
Osiągi samolotu z podwoziem stałym / z podwoziem chowanym
Prędkość maksymalna w locie poziomym b.d.
Prędkość podróżna 220 / 250 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 7 m/s
Rozbieg b.d.
Dobieg b.d.
Zużycie paliwa b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 75 l
Zasięg 1200 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.