{jcomments on}

Producent / Kraj:

Aeroprakt Ltd. / Ukraina

Model:

A-22L

 

Aeroprakt A - 22L

 

 

 

1. Historia modelu

Celem projektu było stworzenie samolotu zapewniającego maksimum komfortu, z dwoma miejscami obok siebie, o zgrabnej sylwetce, ze skrętnym przednim kołem i doskonałych własnościach lotnych. Ten niezwykły samolot o bardzo przestronnym, ogrzewanym kokpicie zapewnia mnóstwo przestrzeni dla pasażerów i bagażu. 128 cm szerokości to więcej niż ma większość samolotów czteromiejscowych.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

A-22L jest górnopłatem z zastrzałami montowanymi do kadłuba.

 

  • Kadłub wykonany jest w całości jako konstrukcja skorupowa z duraluminium z kompozytową pokrywą silnika i przeszkleniem z PVC lub poliwęglanu.
  • Skrzydła o stałym profilu wykonane są jako konstrukcja żebrowa z duraluminium.
  • Metalowe poszycie noska profilu stanowi razem ze ścianką głównego dźwigara sztywny kontur zamknięty.
  • Za dźwigarem poszycie skrzydła wykonane jest ze specjalnej tkaniny termokurczliwej Diatex.
  • Klapolotki na pełnej rozpiętości skrzydeł. Jako klapy ustawiane w pozycjach 10 i 20 stopni dla krótkich startów i lądowań. Klapolotki, podobnie jak skrzydła, wykonane są jako struktura duraluminiowa z poszyciem z Diatexu.
  • Ster wysokości mocowany jest do statecznika poziomego wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie). Ster wysokości jest strukturalnie podobny do konstrukcji klapolotek.
  • Ster kierunku mocowany jest do statecznika pionowego wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie) i stanowiącego integralną część kadłuba. Ster kierunku jest strukturalnie podobny do konstrukcji klapolotek.
  • Poszycie powierzchni sterowych i części skrzydeł za dźwigarem wykonane z Diatexu, specjalnej tkaniny termokurczliwej. W połączeniu ze specjalną warstwą lakierniczą poszycie zapewnia co najmniej 20 letnią wytrzymałość. Pokrywa silnika, owiewki kół i zastrzałów oraz końcówki skrzydeł wykonane z kompozytów.
  • Duże drzwi z wypukłym przeszkleniem sięgającym podłogi umożliwiają doskonałą widoczność w dół i na boki. Przeszklone panele za kokpitem gwarantują prawie 360° widoczności. Samolot dysponuje zapinanym bagażnikiem o ładowności 20 kg, dostępnym od środka.
  • Zdwojone sterowanie z centralnym drążkiem, alternatywnie drążek "Y" lub dwa wolanty. Zdwojone pedały i dźwignie przepustnicy, łatwo dostępna dźwignia klap na środku pod sufitem kokpitu.
  • Stałe, trójkołowe podwozie jest jednocześnie mocne i podatne, dając wzorową sterowność na ziemi.
  • Szerokie opony przy dużym rozstawie miękko resorowanego podwozia są doskonałe na nierównych lub miękkich lotniskach. Środek ciężkości położony blisko głównego podwozia umożliwia łatwe odciążenie przedniego kółka. Malutkie kółko z tyłu chroni ogon przed uszkodzeniem.
  • Hamulce hydrauliczne (Matco) z miedzianymi przewodami zamiast węży.

 

2.2. Wyposażenie

Silnik

Rotax 912. Silnik o doskonałej reputacji ze względu na niezawodność i oszczędność. Resurs 1500 godzin - to ok. 10 lat eksploatacji dla przeciętnego użytkownika.

 

Pozostałe wyposażenie

Awionika zabudowywana pod zamówienie indywidualnego klienta. Na tablicy przyrządów mogą zostać zainstalowane klasyczne, analogowe przyrządy pilotażowo-nawigacyjne. Opcją jest także zamontowanie ciekłokrystalicznych wskaźników (tzw. Glass-cockpit) w zależności od wymagań klienta.


Ponadto opcjonalnym wyposażeniem samolotu są:

- bagażnik o ładowności do 20kg

- ogrzewanie kabiny

- spadochronowy system ratunkowy MAGNUM High-Speed Softpack

2.3. Warianty

Brak.

 

 

   
3. Schemat  

 

A-22_w_trzech_rzutach

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Aeroprakt A-22L
Silnik, producent Rotax 912
Maksymalna moc 80 KM / 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,55 m
Długość 6,16 m
Wysokość 2,47 m
Masy  
Masa własna
270 / 280 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna ok. 200 / 190 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 170 / 180 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy ok. 140 km/h
Prędkość minimalna 60 km/h
Wznoszenie maksymalne 4,5 / 5 m/s
Rozbieg 90 / 85 m
Dobieg 120 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 11 / 13 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 90 l
Zasięg 950 / 850 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.