{jcomments on}

Aeroprakt - 22

    

 


Pedały służą do kontrolowania wychylenia steru kierunku poprzez cięgna stalowe oraz do skręcania przedniego kółka za pomocą sztywnych łączników. Klapolotki wyposażono w mechanizm różnicowy zapewniający im niezależne działanie jako lotki lub klapy. Przeniesienie ruchów wolantów na lotki jest zasadniczo w swojej budowie podobne do mechanizmu steru wysokości. Dźwignia klap znajduje się pośrodku pod sufitem kokpitu. Podwozie główne składa się z dwóch goleni sprężystych o zmiennym przekroju okrągłym. Koła główne z hamulcami tarczowymi sterowanymi hydraulicznie. Teleskopową goleń przedniego kółka zaopatrzono w wydajny resor z włókna szklanego. Wstępne napięcie resoru (600 N) i ustalenie położenia nieobciążonej goleni zapewnia taśma wewnątrz cylindra. Układ hamulcowy działa równomiernie na oba koła główne, tak że sterowanie samolotem na ziemi odbywa się wyłącznie za pomocą przedniego kółka. Samolot posiada skuteczny hamulec postojowy uruchamiany dodatkową dźwignią.

Dwuosobowy kokpit wyposażony jest w dwa siedzenia ustawione obok siebie. Fotele wyposażone są w pasy bezpieczeństwa biodrowe i ramieniowe (4-punktowe) zamykane poprzez klamry na pasach biodrowych. Za siedzaniemi znajduje się obszerny bagażnik o dopuszczalnej ładowności do 20 kg. Zespół napędowy stanowi czterosuwowy silnik Rotax 912 ( 80 lub 100 KM ) i trójpłatowe, kompozytowe śmigło o skoku ustawianym na ziemi produkcji KievProp.

Skrzydła o stałym profilu R-IIIa-15% wykonane są jako konstrukcja żebrowa z duraluminium 2024T3. Metalowe poszycie noska profilu stanowi razem ze ścianką głównego dźwigara sztywny kontur zamknięty. Za dźwigarem poszycie skrzydła wykonane jest ze specjalnej tkaniny termokurczliwej Diatex. W skrzydłach znajdują się, połączone przewodem przelewowym, zaopatrzone w odpowietrzniki zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 90 l. System zasilania wyposażono w niezależne zawory odcinające i zawór spustowy.

Klapolotki, podobnie jak skrzydła, wykonane są jako struktura duraluminiowa z poszyciem z Diatexu. Metalowy nosek razem ze ścianką dźwigara stanowi sztywny kontur zamknięty. Ster wysokości mocowany jest do statecznika poziomego wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie). Ster kierunku mocowany jest do statecznika pionowego wykonanego w wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie) i stanowi integralną część kadłuba. Stery kierunku i wysokości są strukturalnie podobne do konstrukcji klapolotek. System sterowania sterem wysokości jest sztywnym wieloogniwowym mechanizmem dźwigniowo-popychaczowym. Sterowanie następuje poprzez zdwojone wolanty lub centralny drążek. Natomiast klapka trymera steru wysokości ustawiana jest dźwignią z kabiny poprzez stalową linkę.


Ultralekki górnopłat z zastrzałami montowanymi do kadłuba, produkowany w ukraińskich zakładach Areoprakt Ltd. Z siedziba w Kijowie, zaprojektowany przez Jurija Jakowlewa, jako samolot posiadający dwa sąsiadujące ze sobą miejsca, mieszczący się w kategorii samolotów ultralekkich, zapewniający maksymalny stopień komfortu załogi i pasażerów. Kadłub samolotu wykonany jest w całości jako konstrukcja skorupowa z duraluminium 2024T3 z kompozytową pokrywą silnika i przeszkleniem z lekkiego i odpornego na paliwa PET lub poliwęglanu. Na podst. Aeroprakt.pl
Oprac. K.Stasiak (air-news.blog.onet.pl)

{youtube}1YYuHZcQtn8&translated=1{/youtube}