AP aeropact nielatamypomagamy

 
 
 
 

lot do domu 2

 
 
 
 

Fundacja Polskie Niebo                                                                                                          Warszawa, 16 marca 2020 r.

ul. I. Krasickiego 124 lok. 1, 05-500 Nowa Wola
sekretariat@fundacjapolskieniebo.pl tel. +48 726 730 004
 
 
 
LIST OTWARTY
 
w związku z sytuacją w polskiej branży lotniczej spowodowanej pandemią COVID-19
 
 
Szanowni Państwo,
 
Od zeszłego tygodnia Polacy w związku z pandemią wirusa COVID-19 znaleźli się w całkowicie nowej dla siebie sytuacji. Ograniczenia wprowadzone przez rząd polski oraz sytuacja na świecie w szczególnie niekorzystny sposób odbija się na branży lotniczej. Niestety słuchując się w trwająca od kilku dni na polskiej scenie politycznej dyskusję o koniecznych działaniach mających zapobiec negatywnemu wpływowi pandemii na sytuację polskiej gospodarki nie znajdujemy w niej wyrazów troski o branżę lotniczą i osoby w niej zatrudnione.

 

DSC 8697

 

 

                        Cumulusy 2019 - głosy policzone, nagrody rozdane - znamy zdobywców “lotniczych oskarów”!

Już po raz piąty przyznano najważniejsze nagrody środowiska lotniczego. Podczas uroczystej Gali w wyjątkowej scenerii hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront wręczono statuetki dla najlepszych lotniczych sportowców, pilotów i grup pokazowych oraz fotografów.

Skrzydła we krwi INSTA 002 

KOLEJNA POZYCJA WYDAWNICTWA REPLIKA POD PATRONATEM MEDIALNYM SAMOLOTY.PL

 

 

„Jeszcze nigdy tak wielu nie zawdzięczało tak wiele tak nielicznym” – powiedział Winston Churchill o lotnikach po bitwie o Anglię. Wśród tych nielicznych najlepsi byli Polacy.

Skrzydła we krwi to owoc czterdziestoletniej pracy autorki. Jako rdzenna mieszkanka Northolt Nina Britton Boyle od lat osiemdziesiątych zbierała materiały i kultywowała pamięć o polskich lotnikach walczących za Wielką Brytanię. Gdy była dzieckiem, słuchała opowieści o przeżyciach ojca z czasów II wojny światowej. Jej rodzina mieszkała mniej niż milę od bazy RAF-u w Northolt, zaś historie ojca wypełniały jej wyobraźnię ryczącymi Hurricane’ami i Spitfire’ami, które wylatywały z tej bazy podczas wojny.

Opowieści ojca wywarły na niej głębokie wrażenie i zostawiły długotrwały ślad. Podczas jednej z rozlicznych wizyt pod Polish War Memorial, które odbywała z mężem i dziećmi, Nina postanowiła, że napisze książkę o losach polskich lotników, będącą hołdem dla ich służby i poświęcenia.

Wojska Balonowe

   Chyba nie wielu z nas współczesnych pamięta, że w Polsce przedwojennej ( 1918 - 1939 ) istniały wojska balonowe. Trzeba mi zacząć wszystko od początku. Wszystko zaczęło się na jesieni 1917 roku w wojennej zawierusze I wojny światowej. W Rosji dwóch polskich oficerów ( podpułkownik Hipolit Łosowski i pułkownik Aleksander Wańkowicz ) niezależnie od siebie sformowali oddział aeronautyczny. Aeronautami tak wtedy nazywano baloniarzy.

 

                                                                                                                            APTECH1

Clear AirSpace® to aplikacja mobilna polskiej firmy AP-Tech, która integruje wszystkie niezbędne dane i funkcje w czasie operacji lotniczych. Dzięki zastosowaniu C-AS, w oparciu o wiele źródeł jednocześnie,na jednej mapie wyświetlane się dane nawigacyjne, pogodowe i topograficzne,. Pomoc nawigacyjna C-AS służy do planowania i monitorowania lotów zarówno w trybie IFR jak i VFR. Aplikacja dostępna jest na tabletach oraz komputerach wyposażonych w system iOS lub Windows. Posiada możliwość pracy w trybie off-line.

 Artykuł ten jest kontynuacją artykułów z października i listopada (poprzedniego roku) oraz stycznia, lutego, maja, lipca i października (roku bieżącego) i stanowi ósmą część cyklu publikacji.

Dzisiejszy artykuł zacznę nietypowo,

Załoga

 

                       Siedzący za sterami samolotów piloci pierwszych powstających w Polsce linii lotniczych mieli wspólny rodowód. Wcześniej służyli w lotnictwie wojskowym. Nie mieli doświadczenia w pracy ( postępowaniu ) w lotnictwie cywilnym. Zdobywali je teraz. Co pewne umiejętności stawały się teraz zbędne inne przydatne. Takimi była między innymi ta najważniejsza jaką jest pilotowanie samolotu i odporność na stres. Pierwsza wzbudzała podziw nie tylko u rodaków. Tam gdzie inni się wahali ze startem, lecieli Polacy. Lecieli co najważniejsze bezpiecznie gdy panowały trudne warunki atmosferyczne. Francuz czy Niemiec odmawiał wykonania lotu ale nie Polak.

Drogi

 

Statki powietrzne ( samoloty ) poruszają się pod niebem po odpowiednio wytyczonych drogach powietrznych. Te noszą nazwę korytarzy powietrznych. Mają swoją szerokość i przebiegają na odpowiedniej wysokości. Najkrótsza encyklopedyczna i słownikowa definicja to - droga lotnicza,  wydzielony z przestrzeni powietrznej obszar przeznaczony do lotu statków powietrznych, łączący dwa rejony lub strefy kontrolowane lotnisk. Korytarz ma szerokość 10 lub 20 mil morskich. W odróżnieniu od znanym na ziemi autostrad, czy też tak modnych w Polsce dróg szybkiego ruchu, samoloty poruszają się najczęściej wewnątrz korytarza jego środkiem. Obowiązuje zasada zachowania odpowiedniej odległości i wysokości lotu.

KERMIT_CZ_7.jpg

_AAA1663QQQQ.jpg

Drony stały się powszechnie dostępne, co widać również w zainteresowaniach ze strony Polaków. Krajowy rynek dronów cywilnych systematycznie rośnie, tak samo jak liczba wydawanych świadectw potwierdzających możliwość legalnego wykonywania lotów przez operatora drona w poszczególnych kategoriach lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi. Rynek dronów cywilnych jest jedną z najszybciej rozwijających się branż w ramach sektora usługowego w polskiej gospodarce.

Fotorelacja z Gdyni

 

1.jpg

MICHAŁ IMIOŁEK

 

Artykuł ten jest kontynuacją artykułów z października i listopada (minionego roku) oraz stycznia, lutego i maja (roku bieżącego) i stanowi szóstą część cyklu publikacji.

Podczas lotniczej soboty w Gdyni było prawie 10 godzin pokazów, akrobacje w powietrzu, wystawa maszyn lotniczych oraz tysiące fanów awiacji – tak można podsumować drugi dzień LOTOS Gdynia Aerobaltic. 

 

LOTOS Gdynia Aerobaltic 2019 (2).jpg

warmate-zdjecia-www3.jpg

Tematem artykułu jest wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych (dronów) jako przejaw innowacji wdrażanych w lotnictwie wojskowym w Polsce po 2017 roku. Ponadto, zostały wymienione główne cele wykorzystania dronów, jak też omówione przedsięwzięcia realizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej (m.in. systemy amunicji krążącej typu Warmate, miniaturowe drony, programy GRYF i ZEFIR).

 

Zdjęcie: Warmate/WB Group

LiberatorTo było tylko czy aż 75 lat temu. 1 sierpnia 1944 r. w stolicy Polski będącej pod okupacją hitlerowską wybuchło powstanie. Mieszkańcy miasta przystąpili do walki z okupantem który zaatakował ich Ojczyznę 15 lat wcześniej 1 września 1939 r. Ten zryw był również demonstracją dla nie tak dawnego sojusznika Hitlera, Stalina. My, Polacy jesteśmy gospodarzami ziem, które zdradziecko zawłaszczyliście 17 września 1939 r.

Wraz z wydawnictwem Egmont przygotowaliśmy konkurs dla pasjonatów lotnictwa, w którym jest do wygrania książka dla najmłodszych "Ale samoloty! Odlotowe historie lotnicze". Do rozdania mamy aż trzy egzemplarze.

ale samoloty_ksiazka 3D.png

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

P1020808 2W dwa lata po udanym locie Orlińskiego z Kubiakiem na trasie Warszawa - Tokio - Warszawa o polskich lotnikach zrobiło się głośno.

W 1928 r. pierwszy raz nad oceanem znalazł się samolot z polską załogą. Załogę tworzyli dwaj majorzy lotnictwa, Ludwik Idzikowski i KazimierzKubala. Samolot Amiot 123 był konstrukcji francuskiej. Dwa lata rodakom zajęły przygotowania do pokonania oceanu.

Samolot, który wybrali do tego przedsięwzięcia, nie był maszyną pierwszej młodości. Mimo dodatkowych zbiorników paliwa, nie nadawał się do takiego przedsięwzięcia, czyli długotrwałego lotu. Płatowiec otrzymał nazwę „Marszałek Piłsudski”.

 3 sierpnia 1928 r. wystartowali spod lotniska Le Bourget w kierunku Nowego Jorku. Nie dolecieli do celu. Uszkodzenie silnika zmusiło ich do przymusowego lądowania. Wodowali, ale mieli szczęście. Z wody razem podniosła ich załoga niemieckiego statku. Nie zrezygnowali. Przez rok przygotowywali się do drugiej rundy walki z oceanem. Przygotowali odpowiednio siebie i nową maszyną. Wybrali, jak poprzednim razem, konstrukcję od Amiota. Amiot 134 miał zapewnić im zwycięstwo.