Producent / Kraj:

Aeroprakt Ltd. / Ukraina

Model:

A-20

 

aeroprakta20

 

 

1. Historia modelu

Aeroprakt-20 jest ultralekkim samolotem nowej generacji, zaprojektowanym jako doskonały kompromis racjonalności ze sprawnością. W rezultacie, dzięki swojej charakterystyce, zdobył wiele trofeów w europejskich i światowych na zawodach samolotów ultralekkich. W roku 2007 Aeroprakt Ltd zakończył seryjną produkcję modelu A-20, entuzjastom pozostał tylko rynek wtórny.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

A-20 jest konstrukcją mieszaną o metalowych skrzydłach i usterzeniu oraz kompozytowej kabinie - każdy element zaprojektowany tak by jak najbardziej funkcjonalnie wypełniał swoje zadania przy jednocześnie minimalnej masie i w pełni bezpiecznej wytrzymałości i trwałości. Duże powierzchnie usterzeń zapewniają dobrą sterowność nawet przy niskich prędkościach.

Ogólny projekt A-20 okazał się takim sukcesem, że posłużył on firmie jako podstawa dla szeregu późniejszych wersji samolotu. Na jego bazie powstały także dwusilnikowe A-26 i A-36.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowa wersja A-20 może być wyposażona w dwa rodzaje silników. Pierwszy z nich to dwusuwowy Rotax 503 o mocy 50 KM, drugi to również dwusuwowy Rotax 582 o mocy 60 KM.

 

2.3. Warianty

A-20 "Sky Cruiser" - to modyfikacja wersji bazowej z mniejszą rozpiętością skrzydeł i powierzchni ogonowych, mocniejszym, czterosuwowym silnikiem Rotax 912 o mocy 80 KM zamkniętym aerodynamiczną pokrywą,  śmigłem o zmiennym skoku, masowo wyważonymi powierzchniami sterowymi oraz bardziej opływowym podwoziu i zastrzałach.

 

   

3. Schemat

 

 

A20draft

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Aeroprakt A-20 Aeroprakt A-20 Aeroprakt A-20
Sky Cruiser
Silnik, producent Rotax 503 Rotax 582 Rotax 912
Maksymalna moc 50 KM 60 KM 80 KM
Płatowiec Górnopłat, 2 osobowy, układ "tandem"
Wymiary      
Rozpiętość skrzydeł 11,4 m 11,4 m 10,2 m
Długość 6,7 m 6,7 m 6,7 m
Wysokość 1,8 m 1,8 m 1,7 m
Masy      
Masa własna 218 kg 218 kg 262 kg
Maksymalna masa startowa 450 kg 450 kg 450 kg
Masa użyteczna 232 kg 232 kg 188 kg
Osiągi samolotu      
Prędkość maksymalna w locie poziomym 140 km/h 160 km/h 210 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy b.d. b.d. b.d.
Prędkość minimalna 46 km/h 48 km/h 53 km/h
Wznoszenie maksymalne 3 m/s 5 m/s 6 m/s
Rozbieg 80 m 80 m 80 m
Dobieg 80 m 80 m 80 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 38 l 38 l 90 l
Zasięg b.d. b.d. b.d.

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.