Falcon 2004 S

Falcon 2004 S jest wersją rozwojową samolotu Falcon 2000 S. W roku 2004 konstruktor samolotu zaprosił do współpracy firmę Aeropilot s.r.o., która korzystając z założeń projektowych poprzednika (Qualt 200) rozwija tą konstrukcję pod nazwą Falcon. Prototyp poprzednika Falcona oblatano w 1996 roku. Samolot został zakupiony przez klientów w Polsce, USA, Kanadzie, Afryce Południowej, Norwegii, Francji i w Niemczech. Na rynku niemieckim samolot jest sprzedawany pod nazwą handlową Speedy Mouse. Falcon posiada polski certyfikat w klasie specjalnej. Obecnie nie produkowany

Zaletami samolotu są: mały opór aerodynamiczny, świetny widok z kabiny, niski wpływ turbulencji na lot, małe zużycie paliwa oraz daleki zasięg (od 300 do 650 km).

Konstrukcja samolotu ultralekkiego Falcon 2004S
W Falconie 2004 S nastąpila zmiana w profilu skrzydla na MS 317 (mniejszy opór), poszerzono kabinę  o 100mm i przedłużono ją o 150 mm, ulepszono maskę silnika, tablicę przyrządów, ogrzewanie i zamykanie kabiny gdzie rama osłony jest z kompozytu węgłowego, siedzenia mają nowy kształt i są przesuwalne.  FALCON 2004S jest dwumiejscowym jednosilnikowym dolnopłatem, gdzie miejsca załogi są obok siebie.
Samolot jest mieszanej konstrukcji, drewniane skrzydło jest pokryte sklejką i wyposażone w klapy (wychylenie 15 i 45 stopni ) i lotki. Kadłub jest kompozytowej konstrukcji tzw. "plastra miodu" o dużej wytrzymałości.  Usterzenie w układzie " T " kompozytowe. Podwozie w układzie klasycznym z kółkiem ogonowym, koła podwozia głównego są hamowane hydraulicznie hamulcami tarczowymi, golenie podwozia głównego są sprężyste laminatowe. Zbiornik paliwa o pojemności 43 l (na życzenie do poj. 80 l ), jest umiejscowiony w kadłubie.
Wyposażenie podstawowe samolotu ultralekkiego Falcon 2004S
Wysokościomierz, wariometr, prędkościomierz, obrotomierz, przechyłomierz, kompas, podwójne stery i hamulce, tapicerka kabiny, malowanie (10 wzorów do wyboru) , skóropodobna tapicerka, system ogrzewania i klimatyzacji kokpitu, pasy bezpieczeństwa, luk bagażowy. Producent oferuje następujące silniki: Rotax 582 (65 KM), Rotax 912 (80 KM), Rotax 912 ULS (100 KM), Jabiru 2200 (80 KM), Jabiru 3300 (120 KM).
 

 Źródło: lz.pl

 

Dane techniczne

Rozpiętość
9,2 m
Długość
5,9 m
Wysokość
1,7 m
Powierzchnia skrzydła
10,5 m2
Profil
MS 317
Rozpiętość lotki
1,6 m
Rozpiętość klapy
2,3 m
Maksymalny ciężar samolotu do startu
450 kg
Maksymalny ciężar załogi
155 kg
Minimalny ciężar załogi
65 kg
Ciężar samolotu pustego
286 kg
Maksymalny ciężar bagażu
4 kg
Zbiornik paliwa
43 l
Prędkość minimalna
64 km / h
Prędkość wychylenia klap
130 km / h
Prędkość manewrowa
155 km / h
Długość startu przez h=15 m (silnik 80 KM)
200 m
Położenie środka ciężkości 24 - 36% SAT
b SAT = 1,15 m
Zestawienie
Silniki Rotax
Silniki Jabiru
Typ silnika
582
912 UL
912 ULS
2200
3300
Moc silnika (KM)
65
80
100
80
120
Prędkość ekonomiczna km/h
110
130
150
130
170
Prędkośc maksymalna km/h
160
200
240
200
250
Prędkośc nieprzekraczalna Vmax km/h
252
252
252
252
252
Prędkośc minimalna Vmin km/h
64
64
64
64
64
Wznoszenie (1 osoba) m/s
4
7
8.5
7
10
Wznoszenie (2 osoby) m/s
2.5
5
6
5
7
Zużycie paliwa
(dla prędkości ekonom.)
14
8
9
8
10
Zasięg km
(lot ekonomiczny + 5 litrów rezerwy)
300
620
630
620
650