Producent / Kraj:

AERO AT / Polska

Model:

AT 1

 

 

P5306468

AT-1

 

 

1. Historia modelu

AT-1 (czasami oznaczany Antoniewski AT-1) - ultralekki samolot sportowy został opracowany przez Tomasza Antoniewskiego. Początkowo planowany w oparciu o plany konstrukcyjne znanego samolotu amatorskiego Jodel D-9 "Bebe". W samolocie wykorzystano jednak zmodyfikowane skrzydła pochodzące z szybowca SZD-30 "Pirat". Zmiana skrzydeł na większe i cięższe o 50 kg pociągnęła za sobą zmiany w konstrukcji kadłuba. Zmianie uległo również podwozie. Zamiast dwóch goleni mocowanych do płata zastosowano pojedynczą goleń sprężystą, zapożyczoną z samolotu rolniczego PZL-126 "Mrówka", montowaną do kadłuba. Wykorzystano koła podwozia głównego od szybowca SZD-51 "Junior", zaś podwozie tylne z samolotu PZL-104 "Wilga". W rezultacie powstał zupełnie nowy samolot, przypominający tylko ogólnym układem samolot Jodel "Bebe".

Samolot AT-1 był również pracą dyplomową Tomasza Antoniewskiego, obronioną na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej w kwietniu 1990 r. Budowę samolotu rozpoczęto w firmie Yalo w 1987 r. W grudniu 1989 r. samolot był prawie gotowy, brakowało tylko osłon silnika, malowania i innych drobnych elementów. Wykonano wówczas pierwsze krótkie loty nad lotniskiem Bemowo. Właściwy, ale jeszcze nieoficjalny, oblot samolotu został wykonany w lipcu 1990 r. Dopiero 9.12.1990 r. AT-1 został oficjalnie oblatany przez Macieja Akslera.

Początkowo samolot służył do latania rekreacyjnego. Wykorzystywany również do holowania transparentów oraz przeciwpożarowego patrolowania lasów (w latach 1993-996).

AT-1 stacjonuje obecnie na lotnisku Aeroklubu Pilskiego.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji drewnianej. Konstrukcja kryta płótnem. Kabina odkryta później przerobiona na zakrytą. Ster kierunku płytowy. Stałym elementem jest tylko malutka płetwa na kadłubie oraz nieco większa pod kadłubem. Podwozie klasyczne stałe.
 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Tłokowy Limbach SL 1700EA o mocy 44 kW (60 KM)

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

At-1

Schemat AT-1

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  AT-1
Silnik, producent  Limbach SL 1700EA
Maksymalna moc  44 kW (60 KM)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,60m
Długość  5,72m
Wysokość  1,95m
Masy  
Masa własna
315 kg
Maksymalna masa startowa  430 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  198 km/h
Prędkość podróżna  160 km/h
Prędkość minimalna  80 km/h
Wznoszenie maksymalne  2,2 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  600 km

Źródło: na podstawie info www.samolotypolskie.pl

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}