Producent / Kraj:

AERO AT / Polska

Model:

Aero AT-3

 

 

Aero AT-3 Jarosław kania

Aero AT-3 - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

 

1. Historia modelu

 Aero AT-3 - jest dwu osobowym, metalowym i półskorupowym samolotem w układzie dolnopłata z miejscami obok siebie. Skonstruowany został z kompozytów epoksydowo-szklanych w technologii rozwijalnych powierzchni posiadających owiewki i osłony. Posiada trójkołowe podwozie z przednim kołem zaprojektowanym w celu niwelowania ewentualnych błędów pilotażu lub skutków lądowania na nierównym, trawiastym lotnisku lub jego odcinku. Samolot ten posiada również hydrauliczne hamulce podwozia głównego, które zapewniają idealną sterowność na ziemi oraz precyzyjne i szybkie zatrzymanie maszyny. Posiada również Klapy krokodylowe i klapy Garney'a dzięki, którym rozszerzono zakres prędkości użytkowej ułatwiającej start i lądowanie na krótkich lotniskach. Natomiast kolejna z klap, czyli klapa dociążająco-wyważająca pozwala na bardzo dokładne wytrybowanie samolotu w zakresie prędkości. W kabinie Aero AT-3 piloci mogą się poczuć bardzo komfortowo, a to wszystko dzięki wysokiemu standardowi wykończenia. Do wykończenia środka użyto skóry i przyjemnej dla oka tapicerki, a całość uzupełnia dobrze i przyjaźnie rozplanowany panel oraz ergonomiczne i bardzo wygodne fotele. Widoczność w kabinie dzięki wysokiej jakości powierzchni oszklonej jest doskonała.

Do podstawowego wyposażenia tego samolotu należą takie sprzęty jak: radiostacja lotnicza, intercom reagujący na komendy głosowe, sztuczny horyzont, zakrętomierz oraz podstawowe przyrządy do pilotażu i kontroli pracy silnika. Samolot ten przeszedł liczne badania atestowe pod czas realizacji programu prób według przepisów JAR-VLA. Sprawdzano między innymi: stateczność, sterowność, osiągi, przeciążenia i właściwości akrobatyczne. Samolot został zaprojektowany z myślą o polskim rynku eksploatacyjnym, dzięki czemu obsługa techniczna tej maszyny jest bardzo mocno zbliżona do innych seryjnie produkowanych w Polsce samolotów metalowych. Oznacza to, że każdy mechanik, na każdym lotnisku w pełni poradzi sobie z obsługą techniczną tego samolotu. Dzięki doskonałym własnością pilotażowym samolot ten idealnie nadaje się do podstawowego szkolenia, zapewniając przy tym łatwe i szybkie przejście na inne typy samolotów, może nawet na najnowsze myśliwce typu F-16 Fighting Falcon (Pol. Jastrząb)

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Półskorupowy samolot w układzie dolnopłata z miejscami obok siebie. Skonstruowany został z kompozytów epoksydowo-szklanych w technologii rozwijalnych powierzchni posiadających owiewki i osłony.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Rotax 912 S (100 KM)
 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  Aero AT-3
Silnik, producent  Rotax 912 S
Maksymalna moc  (100 KM)
Płatowiec  
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 7,55m
Długość  5,88m
Wysokość  2,23m
Masy  
Masa własna
 368 kg
Maksymalna masa startowa  582 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  220 km/h
Prędkość podróżna  200 km/h
Prędkość minimalna  82 km/h
Wznoszenie maksymalne  2,5 m/s
Rozbieg  145m
Dobieg  200m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  717 km

 

Oprac. Piotr Drewniak

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}