Producent / Kraj:

AERO AT

Model:

AT-2

 

 

 

 

 

1. Historia modelu


AT-2 - W 1994 r. mgr inż. Tomasz Antoniewski opracował projekt samolotu AT-2. Konstrukcja samolotu została oparta na samolocie francuskim Pottier P-220S "Koala". Przy budowie nowego samolotu zostały wykorzystane trzy zestawy Pottier P-220S do samodzielnego montażu. Konstrukcja była bardziej zaawansowana niż AT-1. Samolot AT-2 zbudowano w celu uzyskania danych koniecznych dla uzyskania świadectwa typu.

Budowa samolotu została rozpoczęta w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy i przeniesiona do pomieszczeń Instytutu Lotnictwa. W trakcie budowy okazało się, że dokumentacja samolotu Pottier P-220S jest mało szczegółowa i nieaktualna. Konstruktorzy wprowadzili więc wiele zmian w konstrukcji, m.in. wzmocnili podwozia. Oblot samolotu odbył się na Okęciu 16.12.1995 r. Bez przeszkód zarejestrowano go w klasie Experimental, później został dopuszczony do lotów nocnych. Niestety samolot AT-2 nie otrzymał nigdy certyfikatu.

Na bazie jego planów została opracowana jego zmodyfikowana wersja seryjna, oznaczona i znana obecnie jako AT-3.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej. Skrzydła jednodźwigarowe z kesonem i dźwigarkiem pomocniczym stworzonym przez zagięcie górnego pokrycia i znitowanie z dolnym. Skrzydła wyposażone w lotki i klapy. Kadłub o przekroju prostokątnym, tylko za kabiną górna część jest zaokrąglona. W części kabinowej konstrukcji "ceowej" z dwiema skrzynkami- na mocowanie dźwigarów skrzydeł oraz goleni podwozia- przechodzącymi przez całą szerokość kabiny. Tylna część kadłuba o specyficznej konstrukcji: pod względem wytrzymałościowym jest to ceówką, wzmocniona pionowymi i skośnymi usztywnieniami. Te usztywnienia tworzą jak gdyby kratownicę przynitowaną do ścianek bocznej i spodu kadłuba. Czwarta ścianka kratownicy to usztywnienia biegnące na linii burt kabiny, stanowiącej bazę kadłuba. Cała część kadłuba powyżej tej linii stanowi tylko owiewkę bez znaczenia wytrzymałościowego. Kabina zakryta. Statecznik pionowy zintegrowany z kadłubem. Usterzenie poziome płytowe, konstrukcji klasycznej. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Silnik- Limbach L2400 EB3AC o mocy 64 kW (87 KM)

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu AT-2
Silnik, producent  Limbach L2400 EB3AC
Maksymalna moc  64 kW (87 KM)
Płatowiec  
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 
Długość  
Wysokość  
Masy  
Masa własna
 
Maksymalna masa startowa  
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}