PZL-102 Kos
PZL-102 Kos - samolot szkolno-sportowy konstrukcji inż. St. Lassoty. Pierwszy prototyp wyposażony w silnik PZL WN-1 o mocy 65 KM oznaczony PZL-102A został oblatany 21 V 1958r. przez Mieczysława Miłosza. Lot ujawnił niedostateczną stateczność samolotu, co poprawiono wydłużając kadłub drugiego prototypu o 0.5 m. Wersja seryjna oznaczona PZL-102B otrzymała silnik o większej mocy, oraz płat częściowo pokryty płótnem. Ze względu na brak seryjnej produkcji w Polsce zastosowanego ostatecznie silnika Continental, zbudowano zaledwie 8 seryjnych "Kosów", z których 7 wyeksportowano do Austrii (gdzie były używane jako jednomiejscowe samoloty rolnicze), Libanu, Finlandii i RPA. Egzemplarz, który pozostał w kraju, obecnie znajduje się w Muzeum Lotnictwa w Balicach.
Konstrukcja: dwumiejscowy dolnopłat, konstrukcja półskorupowa, duralowa, skrzydła częściowo kryte płótnem. Silnik płaski 4-cylindrowy Continental C90-12F o mocy 95 KM
Dane techniczne:
Rozpiętość |
8.49 m |
Długość |
6.97 m |
Wysokość |
1.88 m |
Powierzchnia nośna |
11.02 m2 |
Masa własna |
418 kg |
Masa całkowita |
630 m |
Prędkość maksymalna |
193 km/h |
Prędkość przelotowa |
174 km/h |
Prędkość minimalna |
78 km/h |
Pułap |
3800 m |
Zasięg |
640 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec