ARTYKUŁY LOTNICZE

Materiały dotychczas opublikowane w serwisie SAMOLOTY.PL

Obie strony w ramach rokowań sporu zbiorowego wstępnie porozumiały się w zakresie zmian do regulaminu pracy i do regulaminu wynagrodzeń postulowanych przez stronę społeczną. Oba projekty zostaną przedstawione do konsultacji ze stroną społeczną oraz z Ministerstwem Infrastruktury.

Zmiana na stanowisku osoby zarządzającej Polską Agencją Żeglugi Powietrznej to niewątpliwie krok w dobrą stronę. Od kilku miesięcy alarmowaliśmy, że sytuacja w Agencji zmierza w złym kierunku i zmiana na stanowisku p.o. Prezesa jest niezbędna.

 

 

 

Kilkudziesięciominutowe opóźnienia lotów z i do Polski, paraliż przestrzeni powietrznej w Niemczech, Czechach, Słowacji, Litwie i Szwecji oraz milionowe straty europejskich linii lotniczych to główne wnioski najnowszego raportu Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej.

Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) to międzyrządowa agencja, której celem jest koordynacja współpracy państw członkowskich, a także organizacji międzynarodowych – takich jak Unia Europejska – w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów cywilnych oraz wojskowych. Organizacja powstała w 1960 r. i zrzesza obecnie 41 europejskich państw. Polska jest członkiem Eurocontrol od 2004 r.

Zdjcie 03An-124 Rusłan jest obecnie trzecim, co wielkości, samolotem transportowym na świecie. Do 2005 roku był drugim, a przed nim był An-225 zresztą jego następca. An 225, ze swoją masą własną rzędu 300 ton i całkowitą 600 ton, detronizowała wszystkie transportowce i duże liniowe samoloty pasażerskie, jakie w ogóle latały w historii lotnictwa. Rusłan zaś z masą własną 195 ton i całkowitą 392 tony był zaraz za An-225. Dopiero na trzecim miejscu była chluba amerykańskich transportowców powietrznych, mający 153 tony masy własnej i 348 ton masy całkowitej – Lockheed C-5 Galaxy. Jednak 27 kwietnia 2005 roku wzniosła się w powietrze inna chluba, tym razem Europy-Airbus A-380, i zepchnęła ze swoich pozycji zarówno Rusłana jak i Galaxy. A-380 waży 276 ton, a jego masa startowa dochodził do 560 ton. Niemniej Rusłan utrzymał się „na podium”, dzierżąc trzecią pozycję, za An-225 i A-380. I tak pozostało aż do dzisiaj.

 

LOTNICTWO TO WOLNOŚĆ – pod takim hasłem odbyła się gala, podczas której poznaliśmy laureatów plebiscytu lotniczego Cumulusy 2021, a spotkanie lotniczej rodziny niosło dobitnie i wielokrotnie wyrażany przekaz – SOLIDARNI Z UKRAINĄ.

plakat konferencja Prawne aspekty zarzdzania bezpieczestwem

 
 
 
 

Z każdym dniem rosną emocje w plebiscycie CUMULUSY 2021 i trwającym głosowaniu finałowym, które potrwa do 22 lutego 2022 do godziny 12:00. Laureatów poznamy 26 lutego podczas uroczystej gali finałowej, która odbędzie się w Warszawie.

SYTUACJA NIEMIEC

02/Suka/Fi 103_Reichenberg. Wersja morska/archiwum autoraJest przełom roku 1941/1942. III Rzesza jest u szczytu swojej potęgi militarnej i politycznej. Co prawda nie udało się jej wygrać powietrznej bitwy o Wielką Brytanię, co zniweczyło plan szybkiej inwazji na wyspy Brytyjskie, to jednak Niemcy okupowali prawie całą Europę. Szybka wojna, zwana blitzkriegem okazała się na tyle nowoczesna i skuteczna, że krok po kroku Wermacht pokonywał każdą armię państwa europejskiego. Gdyby Luftwaffe pokonała w powietrzu RAF nad kanałem La Manche i przynajmniej nad południową częścią Wielkiej Brytanii Królewskie Siły Powietrzne, wówczas blitzkrieg mógłby się ponownie sprawdzić na terenie Anglii. Wówczas Niemcy byliby panami całej Europy.

Myśliwskie samoloty z napędem odrzutowym - IV i V generacja

Z końcem lat 60. i na początku lat 70. zaczęły wchodzić do produkcji i eksploatacji samoloty generacji czwartej. W tym okresie konstruktorzy i inżynierowie dużo pracy włożyli w to, aby samolot myśliwski był jak najbardziej wielozadaniowy. Chodziło o to, by samolot myśliwski mógł również, chociaż częściowo, wykonywać np. misję uderzeniową na polu walki, a po wylądowaniu, dozbrojeniu i uzupełnieniu paliwa pełnić misję np. izolacji pola walki. Innymi słowy samoloty myśliwskie generacji czwartej były w większym stopniu wielozadaniowe. Samoloty myśliwskie generacji czwartej miały jedną, bardzo istotną cechę: zastosowano w nich na szeroką skalę pilotowanie typu Fly–by-Wire oraz w pełni komputerową kontrolę lotu. Typowymi myśliwcami są F-16, Mirage 2000, F-15.

Zdjcie 08

 Częśc II - samoloty II i III generacji

 

W latach 1951 – 1960 następuje dynamiczny rozwój lotniczych napędów turboodrzutowych. Ma to ogromny wpływ także na rozwój myśliwców z tego rodzaju napędem. Do użytku wchodzą bowiem silniki turboodrzutowe ze sprężarkami osiowymi, choć nadal są jeszcze w użytku silniki turboodrzutowe ze sprężarkami odśrodkowymi. Przykładem są takie samoloty jak MiG-15 i MiG-17.

Mig 15 Generacja 2

Natomiast przykładem samolotów odrzutowych z silnikami o turbinach osiowych są English Electric Lithtning oraz F-104 Starfighter. Od początku lat 50. można już mówić o kolejnej, drugiej generacji myśliwców. Do służby wchodzą samoloty o skośnych skrzydłach, wyposażone w stacje radiolokacyjne i osiągające prędkość maksymalną powyżej Mach 1, ale nie przekraczające jeszcze prędkości Mach 2.

Zdjcie 05