Producent / Kraj:
|
Francja / Daher-Socata |
Model:
|
Socata TB (seria, m.in. 9, 10, 20)
|
|
|

Socata Tobago - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl
|
|
1. Historia modelu
TB Socata to seria lekkich jednego samolotu tłokowego silnika produkowanego przez Socata i zaprojektowany w latach 1970. Wszystkie samolotu (z wyjątkiem TB9) mają stały napęd. Seria TB stała się powszechnie używana w lotnictwie szkoleniowym i turystycznym. W porównaniu do innych czteromiejscowych jednosilnikowych samolotów są stosunkowo przestronne. Ze względu na większy kadłub i automatycznie wagę są stosunkowo ciężkie i mają niższe osiągi niż samoloty podobnej wielkości oraz zasilaniu. Samoloty serii TB zyskały przydomek „Karaibskich samolotów”, ze względu na ich nazwy odnoszące się do nazw tamtejszych wysp, choć ciężko jest odnaleźć te modele w tamtym regionie. Porównując powyższe modele z innymi czteroosobowymi samolotami warto zwrócić uwagę na przestronne wnętrze - wynika to z budowy kadłuba. Dodatkowo boczne oszklenie dużych rozmiarów daje wrażenie przestronności. Skrót TB odnosi się do miasta Tabes, które leży na południu Francji. To właśnie tam samoloty są produkowane. Prace projektowe na serii TB rozpoczęła się w połowie 1970 roku. Model TB20 został zaś certyfikowany w Francji w dniu 18 grudnia 1980 roku. Pierwsza dostawa do klienta stało marca 1981 w Niemczech. Wszystkie samoloty z tych serii zostały zmodernizowane w 2000 r. Wersje GT zaś mają większą kabinę i aerodynamiczne ulepszenia. Najbardziej widoczne różnice pomiędzy pierwszym i drugim modelem są końcówki skrzydeł, okrągłe w starszych modelach, i statecznik pionowy , który jest wygięty w dolnej części do przodu w modelach GT. Były plany, aby przenieść produkcję TB20 i TB21 wraz z nowym modelem znanym jako TB2X, do Rumunii. Jednak ostanowieniem z 2006 r. produkcja z serii TB została wstrzymana. W 2008 roku ogłoszono, że TB Series GT zostanie zbudowana tylko na specjalne zamówienie, zaś do 2012 TB GT seria miała zniknąć zupełnie. Największą różnicą pomiędzy modelami jest moc silnika, od 160 KM (119 kW) dla TB9, 180 KM (134 kW) do TB10, 200 KM (149 kW) dla TB200 i do 250 koni mechanicznych (186 kW ) na TB20 i 21. Jedyna różnica między TB20 i TB21 jest, że ten ostatni jest z turbosprężarką, stąd litery TC. Wszystkie modele mają stałą liczby obrotów, za wyjątkiem TB9, który ma stałe śmigło.
|
|
2. Opis
|
|
2.1. Konstrukcja
dolnopłat metalowy, dwułopatowe śmigło o stałym skoku
2.2. Wyposażenie
Silnik: Silnik tłokowy czterocylindrowy AVCO LYCOMING O-320-D2A o mocy 160 KM
2.3. Warianty
Socata TB-9 Tampico Czteromiejscowy zasilany przez 160 KM (119 kW) Lycoming O-320-D2a silnik tłokowy, wyposażonego w stałe śmigło, stałe podwozie trójkołowe SOCATO TB-9C Tampico Klub SOCATO TB-9 Sprint SOCATO TB-9 Sprint GT Ulepszona wersja TB-9 Sprint. Socata TB-10 Tobago Cztero lub pięcioosobowa kabina, zasilany przez 180 KM (134 kW) Lycoming O-360-A1AD silnik tłokowy, stałe podwozie. Socata SB-10 Privilege Tobago Model limitowana edycja. Socata SB-10 GT Ulepszona wersja TB.10 Tobago Socata TB-11 Wspierane przez 134 kW (180 KM) silnik tłokowy. Socata TB-15 Proponowana wersja. Nie zbudowana. Socata TB-16 Proponowana wersja. Nie zbudowana. Socata TB-20 Trinidad Zasilany przez 250 KM (186 kW), silnik tłokowy, wyposażony w chowane podwozie trójkołowe. Socata TB-20 Trinidad Excellence Wyposażony w rozbudowaną awionikę. Socata TB-20 C Trinidad Wersja lotnicza karetka i transportowa. Socata TB-20 GT Ulepszona wersja TB-20 Trinidad. Socata TB-21 Trinidad 250 KM (186 kW) Socata TB-21 Trinidad GT Ulepszona wersja TB-21 Trinidad TC, wyposażony w turbosprężarkę cyfrowo sterowaną. Socata TB-30 Epsilon Wojskowy samolot szkolny niezwiązany z żadnym z innych statków powietrznych z serii TB. Socata TB-31 Omega Propozycja turbośmigłowy napędzane wersję TB-30 Epsilon. Tylko jeden wyprodukowany samolot. Socata TB-200 Tobago XL (1991) Five-osobowa kabina samolotu światło, zasilane przez 200 KM (149 kW) Lycoming IO-360A1B6 silnik tłokowy, wyposażonego w stałym podwoziem trójkołowym. [6] Socata TB-200 Tobago XL GT Ulepszona wersja TB-200 Tobago XL. Socata TB-360 Tangara Projekt na podstawie modelu Gulfstream amerykańskiego GA-7 Cougar. Nigdy nie wszedł do produkcji.
|
|
|
|
3. Schemat |
|
|
Oferta sprzedaży
|
4. Dane techniczne
Typ samolotu |
Socata TB (10)
|
Silnik, producent |
Silnik tłokowy czterocylindrowy AVCO LYCOMING O-320-D2A |
Maksymalna moc |
160 KM |
Płatowiec |
dolnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
9,76 m |
Długość |
7,63 m |
Wysokość |
3,02 m |
Masy |
|
Masa własna
|
700 kg |
Maksymalna masa startowa |
1150 kg |
Masa użyteczna |
|
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
247 km/h |
Prędkość podróżna |
235 km/h |
Prędkość minimalna |
97 km/h |
Wznoszenie maksymalne |
4,0 m/s |
Rozbieg |
|
Dobieg |
|
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej |
|
Pojemność zbiorników paliwa |
|
Zasięg |
1210 km / 6h05’lotu |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
|