Producent / Kraj:

Francja / Daher-Socata

Model:

Socata GY-80 Horizon

 

 socata GY-80 Horizon

 

1. Historia modelu

Samolot został zaprojektowany przez znanego francuskiego projektanta Yves'a Gardana w latach 50. Pod koniec lat 50 Sud-Aviation nabył od Gardana licencję na produkcję jego konstrukcji. Prototyp odbył swój pierwszy lot latem 1960 roku. Firma Sud Aviation wyprodukowała do końca 1969 roku 267 samolotów w zakładach Nantes i Rochefort. Później zakończono jego produkcję.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Czteromiejscowy turystyczny jednopłat, oblatany w 1960 roku, zaprojektowanym przez Yves Gardan i produkowanym na licencji przez Sud Aviation. Samolot został zaprojektowany jako dolnopłat, posiada sterowane elektrycznie klapy Fowlera i lotki Fryzego. Jego trzykołowe podwozie jest częściowo chowane (trochę wiecej niż połowa każdego z kół pozostaje nie schowana).

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
160 hp (119kW) Avco Lycoming O-320
Projekt podstawowy zawierał silnik 160 hp (119kW) Avco Lycoming O-320 ze stałym metalowym śmigłem. Można było w nim jednak zastosować także silniki o większej mocy i trójpłatowe stałe śmigło.

 

 

2.3. Warianty


Wersją rozwojową był samolot zaprojektowany jako Super Horizon 2000, który później wszedł do produkcji pod nazwa ST 10 Diplomate.

 

 

 
3. Schemat  

schemat socata 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

 

Typ samolotu  
Silnik, producent 1 × Lycoming O-360-A
Maksymalna moc 134 kW (180 hp)
Płatowiec  ednopłat, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9.70 m (31 ft 9¾ in )
Długość  6.64 m (21 ft 9½ in)
Wysokość  2.60 m (8 ft 6 in)
Masy  
Masa własna
 625 kg (1,377 lb)
Maksymalna masa startowa  1,150 kg (2,535 lb)
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  250 km/h (155 mph)
Prędkość podróżna  245 km/h (152 mph)
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne, prędkość wznoszenia  4.5 m/s (885 ft/min)
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1,250 km (775 miles)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}