|
|||||
PZL-160 Koliber |
|
||||
1. Historia modelu PZL-160 "Koliber" - kolejnym powstałym w 1997 roku samolotem wywodzącym się z konstrukcji PZL-110 "Koliber" jest czteromiejscowy PZL-160. Modyfikacja polegała na wyposażeniu samolotu w 4-cylindrowy silnik Textron Lycoming 0-320 D2A o mocy 160 KM, zmieniono również wyposażenie kabiny i awionikę.Udało się certyfikować samolot na masę startową 950 kg, czyli o 100 kg więcej. Przy czym, przy takiej masie pojawiały się pewne ograniczenia eksploatacyjne. Między innymi klapy nie były całkowicie schowane, zapewniając odpowiedna siłę nośną. Zbudowano 12 sztuk. Niemal wszystkie wyeksportowano do USA. PZL-160 jest przeznaczony do lotów dyspozycyjnych, turystycznych oraz do szkolenia pilotów. |
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja Całkowicie metalowy czteromiejscowy jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe.
2.2. Wyposażenie Silnik: 4-cylindrowy silnik Textron Lycoming 0-320 D2A o mocy 160 KM 2.3. Warianty |
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | PZL-160 Koliber |
Silnik, producent | 4-cylindrowy silnik Textron Lycoming 0-320 D2A |
Maksymalna moc | 160 KM |
Płatowiec | dolnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
9,74 m |
Długość | 7,37 m |
Wysokość | |
Masy | |
Masa własna
|
607 kgs |
Maksymalna masa startowa | 950/770 kgs |
Masa użyteczna | |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 199 km/h, TAS, H = 600 m, 75 % |
Prędkość podróżna | |
Prędkość minimalna | 90 km/h, CAS |
Wznoszenie maksymalne | 4,2 (u) - 3,3 (n) m/s |
Rozbieg | |
Dobieg | |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | |
Pojemność zbiorników paliwa | |
Zasięg | 894 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}