Producent / Kraj:

PZL Okęcie / Polska

Model:

PZL-160 Koliber

 

 

PZL-160 Koliber

 

1. Historia modelu

 PZL-160 "Koliber" - kolejnym powstałym w 1997 roku samolotem wywodzącym się z konstrukcji PZL-110 "Koliber" jest czteromiejscowy PZL-160. Modyfikacja polegała na wyposażeniu samolotu w 4-cylindrowy silnik Textron Lycoming 0-320 D2A o mocy 160 KM, zmieniono również wyposażenie kabiny i awionikę.Udało się certyfikować samolot na masę startową 950 kg, czyli o 100 kg więcej. Przy czym, przy takiej masie pojawiały się pewne ograniczenia eksploatacyjne. Między innymi klapy nie były całkowicie schowane, zapewniając odpowiedna siłę nośną. Zbudowano 12 sztuk. Niemal wszystkie wyeksportowano do USA. PZL-160 jest przeznaczony do lotów dyspozycyjnych, turystycznych oraz do szkolenia pilotów.
 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Całkowicie metalowy czteromiejscowy jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
 4-cylindrowy silnik Textron Lycoming 0-320 D2A o mocy 160 KM
 

2.3. Warianty

 
   
3. Schemat  

koliber160 schemat 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

 

Typ samolotu  PZL-160 Koliber
Silnik, producent  4-cylindrowy silnik Textron Lycoming 0-320 D2A
Maksymalna moc  160 KM
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,74 m
Długość  7,37 m
Wysokość  
Masy  
Masa własna
607 kgs
Maksymalna masa startowa 950/770 kgs
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  199 km/h, TAS, H = 600 m, 75 %
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  90 km/h, CAS
Wznoszenie maksymalne  4,2 (u) - 3,3 (n) m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  894 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}