|
|||||
PZL-110 Koliber 150 (inaczej PZL-150 Koliber) fot. Jarosław Kania / aviateam.pl
|
|
||||
1. Historia modelu PZL-150 Koliber - samolot wielozadaniowy powstał jako modyfikacja produkowanego seryjnie samolotu PZL-110 "Koliber". Najważniejsza zmiana polegała na zamontowaniu silnika Lycoming 0-320-E2A o mocy 150 KM. Liczbę miejsc w kabinie załogi ograniczono do dwóch. Samolot przeznaczony jest do lotów treningowych, turystycznych i dyspozycyjnych, dopuszczony też został do wykonywania akrobacji. Pomimo permanentnego kryzysu toczącego PRL produkcja samolotów PZL-110 Koliber szła naprzód. Samolot cieszył się dużym uznaniem w Aeroklubach. Również światowe trendy wskazywały, że nadal będzie się rozwijał rynek samolotów małych z niewielkimi, ekonomicznymi silnikami. Pojawiły się także możliwość eksportu samolotów produkowanych w Polsce na rynek zachodni. Dlatego w 1988r. grupa inżynierów z PZL Warszawa-Okęcie podjęła starania nad unowocześnieniem konstrukcji samolotu Koliber. Wnikliwa analiza dała wytyczne dla dokonania szeregu istotnych zmian. Postanowiono wymienić dotychczasowy silnik PZL-Franklin 4A-235-B31 o mocy 85,5 kW, na mocniejszy importowany i sprawniejsze śmigło.
|
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja Metalowa, jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe stałe. Samolot PZL-110 Koliber jest zbudowany według francuskich przepisów AIR-2052A. Jest wielozadaniowym , 4-miejscowym, jednosilnikowym, całkowicie metalowym, wolnonośnym dolnopłatem, ze stałym podwoziem. Przeznaczenie samolotu; szkolno-treningowy, sportowy, dyspozycyjny. Samolot jest prosty w obsłudze i łatwy w pilotażu. Odznacza się krótkim startem i lądowaniem, dzięki bogatej mechanizacji płata. Jest zwrotny w powietrzu i bardzo zwrotny na ziemi, co ułatwia manewrowanie na małej PPS lub w hangarze. Konstrukcja zaprojektowana na przeciążenia +4,4 / -1,76 g.
Płat całkowicie metalowy, wolnonośny, jednodźwigarowy, o obrysie prostokątnym. Zastosowano profil NACA 64A416 modyfikowany. Wznos 7,125 stopni. kąt zaklinowania 4 stopnie, wydłużenie 7,44. Konstrukcja łączona zgrzewaniem i nitowaniem. Końcówki skrzydeł wykonano z kompozytu ABS. Na krawędzi natarcia umieszczono dwuczęściowe sloty, na całej rozpiętości. Wychylane są automatycznie. Lotki szczelinowe wyważone masowo i aerodynamicznie. Napęd lotek popychaczowy. Wychylane o 17,5 stopni w górę i 13,5 stopnia w dół. Powierzchnia lotek 0,72 m2. Klapy szczelinowe Fowlera, wychylane elektrycznie. Na końcu lewego płata zamontowano reflektor do lądowania. W kesonie skrzydła lewego i prawego zamontowano zbiorniki paliwa. 2.2. Wyposażenie Silnik: 4-cylindrowy silnik rzędowy Lycoming 0-320-E2A o mocy 150 KM
2.3. Warianty |
|
||||
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | PZL-110 Koliber | PZL-110 Koliber 150 |
Silnik, producent | silnik rzędowy PZL-Franklin 4A-235B31 |
4-cylindrowy silnik rzędowy Lycoming 0-320-E2A o mocy 150 KM |
Maksymalna moc | 85 kW (116 KM) |
150 KM |
Płatowiec | dolnopłat | dolnopłat |
Wymiary
|
||
Rozpiętość skrzydeł
|
9,70 m | 9,74m |
Długość | 7,20 m | 7,30m |
Wysokość | 2,8 m | 2,8m |
Masy | ||
Masa własna
|
510 kg | 548kg |
Maksymalna masa startowa | 850 kg | 850kg |
Masa użyteczna | 340 kg | 302kg |
Osiągi samolotu | ||
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 195 km/h | 200 km/h |
Prędkość podróżna | 140 km/h | 170 km/h |
Prędkość minimalna | 80 km/h | 82 km/h |
Wznoszenie maksymalne | 2,5 m/s | 4,2 m/s |
Rozbieg | ||
Dobieg | ||
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | ||
Pojemność zbiorników paliwa | ||
Zasięg | 730 km | 600 km |
Oprac. na podst. Paweł Szczepaniec oraz www.info.polot (Karol Placha Hetman)
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}