Producent / Kraj:

PZL Okęcie / Polska

Model:

PZL-110 Koliber

 

 

PZL 110 Koliber

                   

PZL-110 Koliber

 

1. Historia modelu

PZL-110 "Koliber" - samolot szkolno-sportowy PZL-110 jest polską odmianą licencyjną francuskiego samolotu Socata "Rallye" powstałego w 1959r., a produkowanego od 1961r. W 1976r. PZL zakupiły licencję odmiany "Rallye 100ST". Samolot został zmodyfikowany przez zamontowanie silnika PZL-Franklin 4A-235B3 oraz dostosowany do możliwości wytwórni. Oznaczenie zmieniono na PZL-110 "Koliber". 18 IV 1978r. pierwszy lot wykonał zakupiony we Francji "Rallye 100S" z zamontowanym silnikiem PZL-Franklin, a 8 V 1979r. oblatany został PZL-110 zbudowany w całości w Polsce. Do końca 1987r. zbudowano serię 36 egzemplarzy, które są używane głównie przez aerokluby.
Samolot posiada 4 miejsca. Wersja z silnikiem Franklin nie jest w stanie zabrać 4. dorosłych osób ze względu na zbyt słaby zespół napędowy. Dopuszczalna masa na tylnym siedzeniu wynosi zaledwie 70 KG.
Napęd stanowi silnik PZL-Franklin 4A-235B31 typu bokser o mocy 85 kW (116 KM). Następne wersje z silnikami Franklin posiadały także moc podwyższoną do 125 KM.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Metalowa, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe stałe.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Silnik rzędowy PZL-Franklin 4A-235B31 o mocy 85 kW (116 KM).

 

2.3. Warianty

Rozwinięciem konstrukcji PZL-110 są samoloty: PZL-110 Koliber 150 (określany także jako PZL-150 Koliber), PZL-110 Koliber 160 (Ostatnia wersja Kolibra) i PZL-111 Koliber 235 (nazywany także Senior). Powstał także dwumiejscowy samolot na podzespołach Kolibra PZL-112 Junior (skrzydła oraz podwozie). Nie wszedł jednak do produkcji seryjnej.

 

 

 
3. Schemat  

koliber schemat 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  PZL-110 Koliber  PZL-110 Koliber 150
Silnik, producent silnik rzędowy PZL-Franklin 4A-235B31
4-cylindrowy silnik rzędowy Lycoming 0-320-E2A o mocy 150 KM
Maksymalna moc  85 kW (116 KM)
150 KM
Płatowiec  dolnopłat dolnopłat
Wymiary
   
Rozpiętość skrzydeł
 9,70 m 9,74m
Długość  7,20 m 7,30m
Wysokość  2,8 m 2,8m
Masy    
Masa własna
510 kg 548kg
Maksymalna masa startowa 850 kg 850kg
Masa użyteczna 340 kg 302kg
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym  195 km/h 200 km/h
Prędkość podróżna  140 km/h 170 km/h
Prędkość minimalna  80 km/h 82 km/h
Wznoszenie maksymalne  2,5 m/s 4,2 m/s
Rozbieg    
Dobieg    
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej    
Pojemność zbiorników paliwa    
Zasięg  730 km 600 km
Oprac. Jacek Waszczuk

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}