Producent / Kraj:

Piper Aircraft / Stany Zjednoczone

Model:

Piper PA-46 Malibu

 

 

Piper PA 46 Jarosław Kania

Piper PA-46-350P Malibu Mirage - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

1. Historia modelu

Piper PA-46 to rodzina lekkich jednosilnikowych samolotów turystycznych i dyspozycyjnych. Kadłub mieści pilota oraz pięciu pasażerów. Wczesne wersje nazywane Malibu napędzane były silnikami tłokowymi, natomiast obecnie produkowana jest również wersja Malibu Meridian napędzana silnikiem turbinowym z rodziny PT6A. Samolot jest jednym z trzech kiedykolwiek produkowanych seryjnie cywilnych jednosilnikowych samolotów tłokowych z kabiną ciśnieniową (razem z Mooney M22 oraz Cessną P210 Centurion). Oblatany 30 października 1979. Produkowany od 1982 roku.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Piper PA-46 to samolot w układzie dolnopłata, metalowy z usterzeniem klasycznym oraz chowanym trójkołowym podwoziem. Większość wersji wyposażono w hermetyzację kabiny oraz integralne zbiorniki paliwa w skrzydłach.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
  • Continental TSIO-520-BE (PA-46-310P Malibu)
  • Lycoming TIO-540-AE2A (PA-46-350P Mirage i PA-46-350 Matrix)
  • Pratt & Whitney Canada PT6A-42A (PA-46-500 Meridian)

 

2.3. Warianty

PA-46-310P Malibu
Samolot uzyskał certyfikat FAA we wrześniu 1983 roku. Do końca produkcji, w roku 1986, zbudowano 404 egzemplarze. Do napędu zastosowano silnik Continental TSIO-520BE o mocy 310 koni mechanicznych. Dzięki możliwości użytkowania silnika w zakresie ubogiej mieszanki paliwowej, samolot uzyskiwał maksymalny zasięg 1 550 nm (2 881 km).

PA-46-350P Malibu Mirage
Produkcję Malibu Mirage rozpoczęto w listopadzie 1988. Do napędu zastosowano silnik Lycoming TIO-540 o mocy 350 koni mechanicznych. Zmianom konstrukcyjnym poddano również skrzydło samolotu. Wczesne modele wyposażone zostały w klasyczną awionikę, głównie firmy Bendix-King. Obecnie standardowo montuje się awionikę Avidyne Entegra wraz z dwoma systemami nawigacyjnymi Garmin GNS430W, lub opcjonalnie Garmin G1000. Obecnie (2010) cena podstawowego modelu Mirage wynosi 987,500 USD[4]. Opcjonalne wyposażenie zawiera m.in. radar pogodowy, system ostrzegania o ruchu innych statków powietrznych TAS (Traffic Alerting System), system ostrzegania o bliskości terenu TAWS oraz wyposażenie dopuszczające samolot do lotów warunkach znanego oblodzenia.

PA-46-500TP Malibu Meridian
W 1997, firma Piper ogłosiła swój zamiar wprowadzenia na rynek wersji Malibu zasilanej silnikiem turbinowym. W roku następnym oblatano prototyp zapędzany kanadyjskim silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-42A o mocy 500 koni mechanicznych. Certyfikat typu Meridian uzyskał we wrześniu roku 2000. Obecnie (2010) firma Piper oferuje Meridian'a w cenie 2,021,500 USD z awioniką Avidyne Entegra lub 2,071,500 USD z awioniką Garmin G1000.

PA-46R-350T Matrix
Jesienią roku 2007 rozpoczęto produkcję, najprostszego spośród PA-46, modelu Matrix. Najbardziej charakterystyczną zmianą jest rezygnacja z kabiny ciśnieniowej na korzyść fabrycznej instalacji tlenowej co ma na celu obniżenie kosztów. Do napędu zastosowano silnik Lycoming TIO-540-AE2A o mocy 350 koni mechanicznych. Obecnie (2010) cena podstawowego modelu Matrix wynosi 819,000 USD z awioniką Avidyne Entegra lub 869,000 USD z awioniką Garmin G1000.

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent
  • Continental TSIO-520-BE (PA-46-310P Malibu)
  • Lycoming TIO-540-AE2A (PA-46-350P Mirage i PA-46-350 Matrix)
  • Pratt & Whitney Canada PT6A-42A (PA-46-500 Meridian)
Maksymalna moc
  • 310 hp (PA-46-310P Malibu),
  • 350 hp (PA-46-350P Mirage),
  • 500 hp (PA-46-500 Meridian)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 13,11 m
Długość  8,66 m
Wysokość  3,44 m
Masy  
Masa własna
 1 068 kg
Maksymalna masa startowa  1 976 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  234 kt
Prędkość podróżna  196 kt (363 km/h) przy 55% mocy
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne 1 143 ft/min (5,8 m/s)
Rozbieg 670 m (2200 ft) (klapy 20st., warunki ISA, 1976 kg., bez wiatru, nad przeszkodę 15m) (PA-46-350P)
Dobieg  610 m (2000 ft) (klapy 35st., warunki ISA, 1870 kg., bez wiatru, znad przeszkody 15m) (PA-46-350P)
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg

1550 nm (2 881 km) (PA-46-310P)

1350 nm (2 500 km) ( moc max. zasięgu, 45 minut rezerwy paliwa, PA-46-350P)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}