Producent / Kraj:

Piper Aircraft Comp. / USA

Model:

Piper PA-32 Cherokee Six

 

 

Piper Pa-32 www nwmangum com

Piper PA-32 - źródło: www.nwmangum.com

 

 

1. Historia modelu

Piper PA-32 – seria sześcio/siedmioosobowych, lekkich samolotów produkowana przez amerykańskie przedsiębiorstwo Piper Aircraft w latach 1965–2007. Produkcję tej serii rozpoczęto od 260-konnego PA-32-260 Cherokee Six, który był sześcioosobową (lub siedmioosobową) wersją Piper PA-28 Cherokee.
Cherokee Six i jego następcy mieli bagażnik umieszczony pomiędzy silnikiem a kabiną pilota, oraz duże, podwójne drzwi ułatwiające wsiadanie pasażerom.
Wielu pilotów sądziło, że silnik generujący 260 KM jest za słaby dla Cherokee Six, dlatego 27 maja 1966 roku Piper uzyskał certyfikat FAA, który pozwolił na zastosowanie nowej, 300-konnej jednostki. Mocniejsza wersja otrzymała oznaczenie PA-32-300. Maszyna oferowana była w sprzedaży jako Model 1967.
W 1975 r. zmieniono podwozie na chowane w locie, a nową wersję nazwano PA-32R (nazwa handlowa Lance). Był to pierwszy model z rodziny Saratoga – luksusowej serii samolotów Piper.
Saratoga, który miał inne, zwężone skrzydła zadebiutował w 1980 roku. Z powodu kryzysu ekonomicznego, który dotknął także przemysł lotniczy, produkcja Saratogi spadała, aż w 1985 całkowicie zaprzestano produkcji tego modelu.
Po General Aviation Revitalization Act w 1994 roku, wznowiono produkcję Saratogi z chowanym podwoziem w 1995 roku. Nowy model PA-32 Saratoga został ponownie wprowadzony w 2003 roku w dwóch wariantach silnikowych – wolnossącym 6X i turbodoładowanym 6XT. Nowy model Pipera nie spotkał się jednak z zainteresowaniem nabywców i produkcję zakończono w drugiej połowie 2007 roku.
Piper stworzył prototyp PA-32-260 z dwoma dodatkowymi silnikami Lycoming IO-360 zamontowanymi w skrzydłach. Trzysilnikowy samolot był protoplastą dwusilnikowej wersji Cherokee Six – PA-34 Seneca. / wikipedia

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Jednosilnikowy, metalowy dolnopłat

2.2. Wyposażenie


Silnik:
boxer Lycoming IO-540-K1A5 o mocy 225 kW (300 KM)

2.3. Warianty

PA-32-250 Cherokee Six
    Prototyp z 250-konnym silnikiem Lycoming O-540, powstały dwa samoloty tego typu
PA-32-260 Cherokee Six
    Produkowany seryjnie samolot z silnikiem Lycoming O-540-E o mocy 260 KM
PA-32-260 Cherokee Six B
    Model z 1969 roku z powiększoną kabiną
PA-32-260 Cherokee Six C
    Model z 1970 roku z drobnymi zmianami
PA-32-260 Cherokee Six D
    Model z 1971 roku z drobnymi zmianami
PA-32-260 Cherokee Six E
    Model z 1972 roku z innym wnętrzem i deską rozdzielczą (oznaczenia literowe nie były stosowane po 1972 roku)
PA-32-300 Cherokee Six
    Wersja z 300-konną jednostką Lycoming O-540-K, nazwany Piper Six 300 po 1979 roku
PA-32-300 Cherokee Six B
    Model z 1969 roku z inną deską rozdzielczą
PA-32-300 Cherokee Six C
    Model z 1970 roku
PA-32-300 Cherokee Six D
    Model z 1971 roku
PA-32-300 Cherokee Six E
    Model z 1972 roku (oznaczenia literowe nie były stosowane po 1972 roku)
PA-32-300LD
    Eksperymentalny, bardziej opływowy model, dla zwiększenia zasięgu
PA-32S-300 Seaplane Version
    Wariant z fabrycznie zamontowanymi pływakami zamiast kół, powstał w niewielkich ilościach
PA-32-301 Saratoga
    Wersja z 1980 roku z 300-konnym agregatem Lycoming IO-540-K1G5 i chowanym podwoziem
PA-32-301T Turbo Saratoga
    Saratoga z turbodoładowanym silnikiem Lycoming TIO-540-S1AD i zmienioną osłoną silnika
PA-32-3M
    Prototyp PA-32 z trzema silnikami. Dodatkowe 115-konne silniki Lycoming O-235 zamontowane były w skrzydłach. Maszyna była pierwowzorem dla PA-34 Seneca

 

 

 
3. Schemat  

schemat piper pa-32rt

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Piper PA-32 Cherokee Six
Silnik, producent  Lycoming IO-540-K1A5
Maksymalna moc  225 kW (300 KM)
Płatowiec  metalowy dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,00m
Długość  8,40m
Wysokość  2,40m
Masy  
Masa własna
 811kg
Maksymalna masa startowa  1542kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  280 km/h
Prędkość podróżna  272 km/h
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  5,3 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1361 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}