Producent / Kraj:

Piper Aircraft Comp. / USA

Model:

Piper P-34 Seneca

 

 

 

piper_P34

Piper P-34 Seneca - fot. www.southwindav.com

 

 

1. Historia modelu

W połowie lat 60. ubiegłego wieku firma Piper Aircraft opracowała 6-7 miejscowy jednosilnikowy samolot PA-32 Cherokee Six, który był nieco powiększona wersją PA-28. Niedługo potem zrodziła się koncepcja przerobienia PA-32 na samolot wielosilnikowy. Początkowo do zwykłego Cherokee Six zamontowano dodatkowe dwa silniki na skrzydłach. Maszyna ta została oznaczona jako PA-32-3M, jednak szybko zarzucono tą koncepcję na rzecz samolotu dwusilnikowego. 25 kwietnia 1967r. Wzniósł się w powietrze pierwszy PA-34-180 Twin Six (o rejestracji N3401K), wyposażony został w dwa silniki Lycoming O-360 o mocy 180KM. Drugi prototyp został oblatany dopiero 30 sierpnia 1968r., jednak znacznie różnił się on od pierwszej maszyny. Zastosowano te same silniki, jednak samolot został wyposażony w chowane podwozie i powiększone usterzenie pionowe. Najbardziej zbliżony do docelowych płatowców był trzeci prototyp, który wykazywał znaczne podobieństwo do poprzednika, jednak wykorzystywał 200- konne silniki Lycoming IO-360-A1A.

18 lipca 1974r. certyfikowana została nowa odmiana PA-34-200T o nazwie Seneca II. Została ona wprowadzona do produkcji w 1975r.. W wersji -200T zastosowano powiększone lotki z klapkami wywarzającymi. W nowym samolocie zmianie uległa także jednostka napędowa, w wariancie „T” wykorzystano silniki Continental TSIO-360-E lub EB, oba te silniki wyposażone były w turbosprężarki, dzięki czemu Senaca II mogła zachowywać dobre parametry techniczne nawet na dużych wysokościach lotu. Podobnie jak u poprzednika wykorzystano przeciwbieżne śmigła. Powstało 2588 PA-200T.

 

Pod koniec lat 70. pojawiła się na rynku nowa odmiana silnika TSIO-360, mianowicie TSIO-360-KG, który mógł rozwijać do 220KM. Piper postanowił wykorzystać parę tych jednostek napędowych w nowym wariancie Senecy, czyli PA-34-220T Seneca III. Kolejnymi zmianami było zastosowanie jednoczęściowej przedniej szyby i wysuwanych elektronicznie kalp. Powstało ponad 930 samolotów Seneca III, z tym że w 38 ostatnich zastosowano 28 woltową instalacje elektryczną (zamiast poprzedniej 14- wolotwej).

 

W połowie lat 80. Piper (podobnie jak wielu innych producentów lekkich samolotów) popadł w problemy finansowe w związku z czym produkcja została zawieszona. Sytuacja została uratowana z początkiem lat 90., wtedy też powstał tzw. „nowy” Piper Aircaraft. Odnowione przedsiębiorstwo opracowało kolejne dwie wersje samolotu Seneca. Pierwsza z nich zwana Seneca IV została certyfikowana 17 listopada 1993r. i weszła do produkcji w 1994r.. Maszyna ta różniła się od poprzednika jedynie zastosowaniem doskonalszych osłon silnika, co nieznacznie zwiększyło prędkość przelotową. Powstało jedynie 71 samolotów czwartej wersji. Nieco popularniejsza jest produkowana do tej pory Seneca V, w której zastosowano silnik Continental TSIO-360-RB i zmieniona architekturę kabiny.

 

W połowie lat 70., produkcję licencyjną PA-34 podjęły brazylijskie zakłady Embraer, gdzie oznaczano je EMB-810. Samoloty te były produkowane w dwóch wersjach EMB-810C (odpowiednik wariantu -200T) i EMB-810D (odpowiednik odmiany -220T). Brazylijczycy wyprodukowali 680 tych maszyn. W nieco późniejszym okresie licencja na Senece II sprzedano Polsce. Samoloty te produkowały zakłady w Mielcu, gdzie otrzymały one oznaczenie M-20 Mewa. Produkcja Mew była dosyć ograniczona. Seneca w rożnych wersjach były wykorzystywane przez armie i siły specjalne kilku państw Ameryki Łacińskiej, oraz Burkina Faso. Większość egzemplarzy PA-34 jest wykorzystywana jako samoloty dyspozycyjne w różnych przedsiębiorstwach w Stanach Zjednoczonych. Spora ilość tych maszyn wykorzystywana jest również we wstępnym szkoleniu pilotów na samoloty wielosilnikowe. W zeszłym roku cena katalogowa Senecy z podstawowym wyposażeniem wynosiła 799tyś USD.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Dwusilnikowy lekki samolot pasażerski i transportowy produkowany przez amerykańskie przedsiębiorstwo Piper Aircraft. (4 pasażerów + 2 pilotów)

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
2x  Teledyne Continental LTSIO-360-KB
 

2.3. Warianty

Pierwszym wariantem produkcyjnym był PA-34-200 Seneca I, który uzyskał certyfikat typu 7 maja 1971r. Pozwoliło to na przekazanie pierwszych samolotów użytkownikom już pod koniec tego samego roku. Samolot otrzymał silniki IO-360-C1E2, na lewym skrzydle i LIO-360-C1E2 na prawym skrzydle. Silniki te różniły się tylko kierunkiem obrotów śmigieł. Zastosowanie przeciwbieżnych śmigieł (było to rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy na rej wielkości samolocie) pozwoliło na uniknięcie tendencji samolotu do pochyłu w jedną stronę. W trakcie produkcji dopuszczalna masa startowa PA-34-200 zwiększyła się o 100kg. Wyprodukowano łącznie 934 samoloty tej wersji (wliczając w to jeden prototyp).

 

 

 
3. Schemat  
 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu PA-34-200
Silnik, producent  2x  Teledyne Continental LTSIO-360-KB
Maksymalna moc  220 KM (162 kW)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,85m
Długość  8,73m
Wysokość  3,02m
Masy  
Masa własna
 1264kg
Maksymalna masa startowa  2073kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  367km/h
Prędkość podróżna  301km/h
Prędkość minimalna  111km/h
Wznoszenie maksymalne  
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg 1830 km

Oprac. Kamil Stasiak

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}