Producent / Kraj:

Moravan Otrokovice / Czechy

Model:

Zlin 43

 

 

Zlin 43 Repulogep

Zlin 43 - fot. wikipedia.hu

 

 

1. Historia modelu

Zlin 43 - opracowany w firmie Moravan Otrokovice, jako dalszy rozwój dwumiejscowego samolotu Zlin Z-42. To jednosilnikowy dolnopłat. Przeznaczony do podstawowej i zaawansowanej nauki pilotażu w cywilnych i wojskowych szkołach lotniczych, holowania szybowców lub reklam, lotów nocnych oraz IFR, lotów patrolowych (także nad morzem), przewozów pasażerskich, lotów biznesowych, sportowych lub rekreacyjnych. Doskonale nadaje się także do lotów rodzinnych i wycieczek, dlatego chętnie widziany jest w roli powietrznej taksówki.
Z-43 oblatano w dniu 10 grudnia 1968 r. Jego produkcja rozpoczęła się od roku 1972. Okazał się jednak mniej popularny niż jego poprzednik, a produkcja zakończyła się w 1977 roku. Wybudowano 80 sztuk samolotów

Jego następcą został Z-143 - wersję tą wprowadzono w 1992 roku. Jest napędzana sześciocylindrowym silnikiem Lycoming O-540.  W Polsce na do 2010 roku w rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot Zlin-43.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Czteromiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej. Kabina zakryta. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Avia M 337 odwrócony sześciocylindrowy silnik rzędowy, 157 kW (210 KM)

 

2.3. Warianty

  • Zlín Z 43    Model podstawowy
  • Zlín Z 143   Ulepszony model
  • Aeronautical Manufacturing Enterprise Safir-43 - algierska licencja wybudowania kopii Zlina Z 43

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin 43
Silnik, producent Avia M 337 sześciocylindrowy silnik rzędowy
Maksymalna moc 157 kW (210 KM)
Płatowiec dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,76 m
Długość  7,75 m
Wysokość  2,91 m
Masy  
Masa własna
 730 kg
Maksymalna masa startowa  1350 kilogram
Masa użyteczna    
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  235 km / h
Prędkość podróżna  210 km / h
Prędkość minimalna  103 km / h
Wznoszenie maksymalne  3,5 m / s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  610 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}